Saab 99 - 2.0 Turbo 2
Algemeen
Prijs | € 22.500 |
Bouwjaar | 1980 |
Kilometerstand | 227.458 km |
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Handgeschakeld |
Aantal versnellingen | - |
APK | Ja, tot 04 juni 2026 |
BTW auto | Nee, marge |
Kenteken | FK-25-DK |
Datum deel 1 | 06-02-1980 |
Belasting | Geen, belastingvrij |
Topsnelheid | - |
Acceleratie | - |
Motorvermogen | 107 kW (145 pk) |
Aantal deuren | 2-deurs |
Aantal zitplaatsen | - |
Aantal cilinders | 4-cilinder |
Cilinderinhoud | 1985 cc |
Energielabel | - |
Carrosserie | Sedan |
Kleur | Blauw |
Oorspronkelijke kleur | Blauw |
Gewicht | 1170 kg |
Trekgewicht max | - |
Trekgewicht onger. | - |
Verbruik | - |
Introductiejaar | juli 1979 |
Meer modelinformatie |
Aanbieder
Extra informatie
Aandrijving: Voorwielaandrijving
Emissieklasse: Euro 0
Motorrijtuigenbelasting: geen
De Saab 99 turbo is natuurlijk de oerturbo van de Zweedse autofabrikant. Een goede en origineel Nederlandse 99 Turbo is inmiddels met een lampje te zoeken, maar hier hebben we er een. Het is een Saab waarvan de historie bekend is – nieuw verkocht bij de dealer in de Achterhoek, tot begin jaren negentig gebruikt, toen weggezet om in 2002 te worden ‘herontdekt’ door de huidige eigenaar, namens wie wij de auto verkopen.
Onder zijn auspiciën is de restauratie in 2004 grondig uitgevoerd waarbij de motor, de bak en het interieur zijn gedemonteerd en de carrosserie is behandeld tegen roest - foto’s daarvan zijn aanwezig. Sindsdien is er 20 jaar verstreken en is de auto enkel gebruikt voor plezier- en tourritten, onder meer om de bonte karavaan van de Mille Miglia naar Rome te volgen. De eigenaar heeft er in al die tijd 27.000 kilometer mee afgelegd, waarmee de totale kilometerstand nu op net geen 227.500 komt. Het onderhoud is steeds nauwgezet bijgehouden, getuige een dikke map met facturen.
Deze Turbo komt in de vrij zeldzame kleurstelling Acquamarine Blue met een volledig blauw interieur en blauw getint glas. Een kniesoor zal hier en daar wat onregelmatigheid in de lak kunnen zien – het interieur is ronduit prachtig en in een zeer goede staat met een mooi strak hemeltje. Ook technisch valt er maar weinig op aan te merken – met uitzondering van de originele radio (niet aangesloten), functioneert alles naar behoren. Deze 99 is voorzien van de oordegelijke 4-bak en rijdt fantastisch, met vanaf 2.600 tpm de verslavende duw in de rug dankzij de turbo. De eigenaar heeft ons op het hart gedrukt de motor altijd even te laten lopen na iedere rit om de oliegekoelde turbo even de tijd te geven af te koelen - zoals de fabriek het heeft voorgeschreven. Deze Saab staat klaar voor veel rijplezier.
The Saab 99 Turbo is, of course, the Swedish car manufacturer's original turbo. By now, a good and original 99 Turbo is not easy to find, but here we have one. It is a Saab with a known history - sold new at the dealer in The Netherlands, used there until the early 1990s, then put away to be 'rediscovered' in 2002 by the current owner, on whose behalf we are selling the car.
Under his auspices, a thorough restoration was carried out in 2004, during which the engine, gearbox and interior were dismantled and the bodywork was treated against rust - photos of which are available. 20 Years have passed since and the car has only been used for pleasure and touring trips, including a tour to follow the Mille Miglia rally to Rome. The owner has clocked up 27,000 kilometres with the Saab in all that time, bringing the total mileage now to just under 227,500 kms. Maintenance has always been meticulously carried out, as evidenced by a thick folder of invoices.
This 99 Turbo comes in a rather rare Acquamarine Blue livery with a full blue interior as well as blue tinted glass. You may be able to spot some irregularities in the paintwork here and there - the interior is downright gorgeous and in very good condition with a nice tight headliner. Technically too, there is very little to criticise - with the exception of the original radio (not connected), everything functions as it should. This 99 drives great, with the addictive push-in-the-back from 2,600 rpm onwards thanks to the turbo. The owner has urged us to always let the engine run for a while after every drive to give the oil-cooled turbo a little time to cool down - as prescribed by the factory. This Saab is ready for lots of driving pleasure.
Wir sprechen auch deutsch.
Hoeveel kost een Saab 99 verzekering?
Check nu wat de autoverzekering gaat kosten.