Alfa Romeo SZ - 3.0 V6 Zagato
Algemeen
Prijs | € 77.950 |
Bouwjaar | 1990 |
Kilometerstand | 21.559 km |
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Handgeschakeld |
Aantal versnellingen | 5 |
APK | - |
BTW auto | Nee, marge |
Kenteken | - |
Datum deel 1 | 25-05-1990 |
Belasting | (±) € 120,00 per jaar |
Motorvermogen | 152 kW (207 pk) |
Aantal deuren | 2-deurs |
Aantal zitplaatsen | 2 |
Aantal cilinders | 6-cilinder |
Cilinderinhoud | - |
Energielabel | - |
Carrosserie | Coupé |
Kleur | Rood |
Oorspronkelijke kleur | Rood |
Gewicht | - |
Trekgewicht max | - |
Trekgewicht onger. | - |
Aanbieder
Vergelijkbare Alfa Romeo SZ occasions
Opties & accessoires
- Lederenbekleding
Extra informatie
Emissieklasse: Euro 0
We've got him! Alfa Romeo werd in 1986 opgenomen in de Fiat groep, en had op dat moment behoorlijke imagoproblemen. Om het imago op te poetsen werd de link met de rijke sportwagengeschiedenis van Alfa Romeo aangehaald en werd eind jaren 1980 samen met Zagato een compromisloze sportwagen ontwikkeld. Op de Autosalon van Genève 1989 stelde Zagato het eerste prototype voor van de SZ onder de naam ES-30, experimentele sportwagen met een 3,0 liter motor. Het ontwerp van de wagen kwam echter niet geheel van Zagato. Ook het Centro Stile van Alfa Romeo met Walter de'Silva en Alberto Bertelli en het Centro Stile van Fiat met Robert Opron werden aangesproken om de nieuwe sportwagen te ontwerpen. De grote lijnen van de SZ kwamen uiteindelijk van Robert Opron en Antonio Castellana. De wagen zag er controversieel uit en verschilde volledig van alle andere Alfa Romeo modellen uit die tijd, wat de SZ de bijnaam 'il mostro' (=het monster) opleverde. Alfa Romeo besloot om de ES-30 in productie te brengen en veranderde de naam naar SZ, verwijzend naar de Sprint Zagato's uit het verleden. De mechanische onderdelen, waaronder het verkorte onderstel, werden gebaseerd op de Alfa Romeo 75. Zagato stond in voor de assemblage. Slechts een duizendtal SZ's zouden worden geproduceerd, allemaal in het typische Alfa rood (Rosso Alfa) met een donkergrijs dak. De motor van de SZ is een 3,0 liter V6 met een maximaal vermogen van 210 pk en een koppel van 245 Nm. Het vermogen wordt via de achterwielen overgebracht naar het wegdek en zorgt voor een topsnelheid van ongeveer 250 km/u en een 0-100 km/u sprint van 7 seconden. De SZ werd tot 1991 geproduceerd.
Dit prachtige exemplaar is nieuw geleverd in de zomer van 1990, op 25-05-1990 om precies te zijn. Het betreft nummer 27 van de in totaal 1000 exemplaren ooit gebouwd. Dat het een unieke auto is hoeven wij u niet te vertellen, wel dat de conditie uniek is. Zowel technisch als cosmetisch een prachtig en origineel exemplaar. De SZ is bij specialist Auto Forza in Noordwijkerhout geweest voor een algehele controle, groot onderhoud en extra verificatie van de kilometerstand. Bent u opzoek naar een SZ? Dan moet u deze gezien hebben. Wij nodigen u dan ook graag uit bij ons in Katwijk om deze Alfa Romeo in het echt te komen beleven, de koffie staat klaar!
*Dit voertuig wordt bij verkoop - in Nederland - afgeleverd op Nederlands kenteken, hiervoor worden geen bijkomende kosten in rekening gebracht.
Hoeveel kost een Alfa Romeo SZ verzekering?
Check nu wat de autoverzekering gaat kosten.