
Alfa Romeo SZ - 3.0 V6 - German Delivered - Full History -
Algemeen
Prijs | € 79.500 |
Bouwjaar | Oktober 1990 |
Kilometerstand | 63.222 km |
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Handgeschakeld |
Aantal versnellingen | 5 |
APK | Bij aflevering |
BTW auto | Nee, marge |
Kenteken | 59-JZ-PJ |
Datum deel 1 | 26-10-1990 (import) |
Topsnelheid | - |
Acceleratie | - |
Motorvermogen | 152 kW (207 pk) |
Aantal deuren | 2-deurs |
Aantal zitplaatsen | 2 |
Aantal cilinders | 6-cilinder |
Cilinderinhoud | 2959 cc |
Energielabel | - |
Carrosserie | Coupé |
Kleur | Rood |
Oorspronkelijke kleur | Rosso Alfa 130 |
Gewicht | 1280 kg |
Trekgewicht max | - |
Trekgewicht onger. | - |
Verbruik | - |
Introductiejaar | april 1990 |
Meer modelinformatie |


Aanbieder
Opties & accessoires
- Airconditioning
- Lederenbekleding
- Lichtmetalenvelgen
Extra informatie
Aandrijving: Achterwielaandrijving
GVW: 1.450 kg
Wielbasis: 251 cm
Interieurkleur: Beige
Emissieklasse: Euro 0
Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden)
Schade: schadevrij
Motorrijtuigenbelasting: € 192 - € 211 per kwartaal
Inbegrepen afleverpakket: Afleverpakket: Nieuwe APK Volle tank
= Aanvullende opties en accessoires =
Exterieur
- Brede banden
Overig
- 3 punts veiligheidsgordel
- analoge klok
= Bijzonderheden =
English/German Below.
“La meccanica delle emozioni” - Alfa Romeo
Dit is geen gewone auto. Dit is een statement. Een experiment. Een waanzinnig stukje techniek. Maak kennis met onze nieuwe Alfa Romeo SZ, oftewel Il Mostro—Zagato’s gedurfde visie op een Alfa Romeo uit de late jaren '80. Een tijdperk waarin Walkmans nog hip waren en neonkleuren de straten domineerden.
De SZ is allesbehalve traditioneel. Haar hoekige, bijna futuristische lijnen doen meer denken aan een conceptcar dan aan iets dat daadwerkelijk op de openbare weg zou mogen rijden. En toch, zoals alleen de Italianen dat durven, werd de auto geproduceerd. Het koetswerk bestaat uit thermoplastische composietpanelen—een vooruitstrevende technologie voor die tijd—gemonteerd op het spaceframe van Alfa’s eigen 75 Group A-racer. Onder de motorkap ligt de legendarische 3.0-liter Busso V6, goed voor 210 pk bij 6.200 rpm. Het geluid? Zo betoverend dat menig Italiaanse tenor er zijn snor voor zou afscheren. De 0-100 km/h sprint? Slechts 7 seconden. De gewichtsverdeling? Perfect in balans dankzij de vijfversnellingsbak met transaxle-opstelling, wat resulteert in een kart-ervaring in een Armani-maatpak.
De wielophanging komt rechtstreeks van de Alfa Romeo 75 IMSA, met dubbele wishbones rondom en Koni-schokdempers. Deze zorgen voor een instelbare rijhoogte, waarmee je met een elegant zwiepje de drempels in de wijk trotseert—om daarna de Koni’s weer te verlagen en plankgas die bocht in te vegen.
Dit exemplaar werd nieuw geleverd in Duitsland en vond in 2002 zijn weg naar Nederland. De afgelopen tien jaar werd hij met zorg gekoesterd door een Alfa Romeo-verzamelaar Pur Sang. Het onderhoud was in handen van Alfa-specialist Jean-Jacques van As—de man die de Busso V6 zo intiem kent dat hij hem met zijn ogen dicht kan reviseren.
"When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat." – Henry Ford
--
English.
“La meccanica delle emozioni” - Alfa Romeo
This is not just a car. This is a statement. An experiment. A breathtaking piece of engineering. Meet our new Alfa Romeo SZ, also known as Il Mostro—Zagato’s bold vision for an Alfa Romeo from the late 1980s. An era when Walkmans were still cool and neon colors dominated the streets.
The SZ is anything but traditional. Its angular, almost futuristic lines resemble a concept car more than something that should legally be allowed on public roads. And yet, in true Italian fashion, it was produced. The bodywork consists of thermoplastic composite panels—cutting-edge technology for its time—mounted on the spaceframe of Alfa’s own 75 Group A racer. Under the hood lies the legendary 3.0-liter Busso V6, delivering 210 hp at 6,200 rpm. The sound? So mesmerizing that even the finest Italian tenor might consider shaving his mustache in admiration. The 0-100 km/h sprint? Just 7 seconds. The weight distribution? Perfectly balanced thanks to the five-speed transaxle gearbox, resulting in a go-kart experience wrapped in an Armani suit.
The suspension comes directly from the Alfa Romeo 75 IMSA, featuring double wishbones all around and Koni dampers. These allow for adjustable ride height, so you can glide over speed bumps with grace—only to lower the Koni’s again and attack the next corner at full throttle.
This particular example was originally delivered in Germany and made its way to the Netherlands in 2002. For the past ten years, it has been carefully cherished by an Alfa Romeo collector Pur Sang. Maintenance was entrusted to Alfa specialist Jean-Jacques van As—the man who knows the Busso V6 so intimately that he could rebuild it with his eyes closed.
"When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat." – Henry Ford
--
German.
„La meccanica delle emozioni“ – Alfa Romeo
Das ist kein gewöhnliches Auto. Das ist ein Statement. Ein Experiment. Ein atemberaubendes Stück Ingenieurskunst. Lernen Sie unseren neuen Alfa Romeo SZ kennen, auch bekannt als Il Mostro – Zagatos mutige Vision eines Alfa Romeo aus den späten 1980er Jahren. Eine Ära, in der Walkmans noch angesagt waren und Neonfarben die Straßen beherrschten.
Der SZ ist alles andere als traditionell. Seine kantigen, fast futuristischen Linien erinnern eher an ein Konzeptfahrzeug als an etwas, das tatsächlich für den Straßenverkehr zugelassen werden sollte. Und doch, ganz nach italienischer Manier, wurde er produziert. Die Karosserie besteht aus thermoplastischen Verbundpaneelen – eine bahnbrechende Technologie für seine Zeit – montiert auf dem Spaceframe von Alfas eigenem 75 Group A-Rennwagen. Unter der Motorhaube arbeitet der legendäre 3,0-Liter Busso V6 mit 210 PS bei 6.200 U/min. Der Klang? So bezaubernd, dass so mancher italienische Tenor sich dafür den Schnurrbart abrasieren würde. Die 0-100 km/h-Beschleunigung? Nur 7 Sekunden. Die Gewichtsverteilung? Perfekt ausbalanciert dank des Fünfgang-Transaxle-Getriebes, das ein Gokart-ähnliches Fahrerlebnis in einem Armani-Anzug ermöglicht.
Das Fahrwerk stammt direkt vom Alfa Romeo 75 IMSA, mit Doppelquerlenkern rundum und Koni-Stoßdämpfern. Diese ermöglichen eine einstellbare Fahrzeughöhe, sodass Sie mit eleganter Leichtigkeit über Bodenschwellen gleiten – nur um die Koni’s dann wieder zu senken und die nächste Kurve mit Vollgas zu nehmen.
Dieses Exemplar wurde ursprünglich in Deutschland ausgeliefert und fand 2002 seinen Weg in die Niederlande. In den letzten zehn Jahren wurde es mit größter Sorgfalt von einem Alfa Romeo-Sammler Pur Sang gepflegt. Die Wartung lag in den Händen des Alfa-Spezialisten Jean-Jacques van As – der Mann, der den Busso V6 so gut kennt, dass er ihn mit geschlossenen Augen überholen könnte.
"When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat." – Henry Ford
Hoeveel kost een Alfa Romeo SZ verzekering?
Check nu wat de autoverzekering gaat kosten.