Alfa Romeo SZ - 3.0 SZ Coupé | 1st owner | Nr. 282 | Full history
Algemeen
Prijs | € 72.500 |
Bouwjaar | 1991 |
Kilometerstand | 87.576 km |
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Handgeschakeld |
Aantal versnellingen | - |
APK | Ja, tot 08 februari 2026 |
BTW auto | Nee, marge |
Kenteken | - |
Datum deel 1 | 19-03-1991 (import) |
Belasting | (±) € 120,00 per jaar |
Motorvermogen | 152 kW (207 pk) |
Aantal deuren | 2-deurs |
Aantal zitplaatsen | - |
Aantal cilinders | 6-cilinder |
Cilinderinhoud | 2959 cc |
Energielabel | - |
Carrosserie | Coupé |
Kleur | Rood |
Oorspronkelijke kleur | Rood |
Gewicht | 1280 kg |
Trekgewicht max | - |
Trekgewicht onger. | - |
Aanbieder
Vergelijkbare Alfa Romeo SZ occasions
Extra informatie
Algemene informatie
Modeljaar: 1990
Technische informatie
Aandrijving: Achterwielaandrijving
GVW: 1.450 kg
Wielbasis: 251 cm
Interieur
Interieur: Beige, Skai
Milieu
Emissieklasse: Euro 0
Onderhoud, historie en staat
Onderhoudsboekjes: Aanwezig
Aantal eigenaren: 2
Aantal sleutels: 2 (2 handzenders)
Financiële informatie
Motorrijtuigenbelasting: € 190 - € 207 per kwartaal
= Aanvullende opties en accessoires =
- Lichtmetalen velgen en brede banden
= Bijzonderheden =
Alfa Romeo SZ Rosso Alfa
Je hebt zeldzame collectors items, unieke exoten en dan komt deze: een nieuw in Italië gekochte Alfa Romeo SZ van de 1e eigenaar! De inmiddels 87-jarige liefhebber is nog een Nederlander ook, en voegde de Sprint Zagato in 1991 toe aan zijn indrukwekkende Alfa verzameling die hij samen met zijn broer beheert. De SZ werd regelmatig naar buiten gehaald en heeft dus nooit lang stilgestaan. De volledig aantoonbare servicehistorie vertelt ons bovendien dat nr. 282 van in totaal slechts 1.036 geleverde exemplaren tot in perfectie is onderhouden door een Alfa Romeo specialist. En dat is te merken! Niet alleen ziet deze klassieker er prachtig uit, hij rijdt ook subliem! Na ruim 33 jaar eigenaarschap vond de beste man het echter welletjes en snakte hij naar een comfortabele hoge instap voor alledag. Hij vond een geschikt SZ-alternatief in de showroom van Prins. En wel in de vorm van de Stelvio. Eens een Alfist, altijd een Alfist…
Historie
De Alfa Romeo Sprint Zagato – kortweg SZ is één van de bijzonderste auto’s uit een zeer rijke Alfa geschiedenis. Dus dat zegt iets! In de periode 1989-1991 werden niet meer dan 1.036 exemplaren van “Il Mostro” gebouwd – een bijnaam die de klassieke Italiaan dankt aan zijn opvallend gedrongen proporties, gecombineerd met een monsterlijk mooie, haast shockerende styling. Aanvankelijk was de SZ bedoeld als experiment; een voortvloeisel uit de samenwerking die Alfa Romeo en legendarisch topdesigner Zagato waren aangegaan. Het lot bepaalde echter anders. En ook aan de beoogde productie van 1.000 stuks hebben de Italianen zich niet helemaal weten te houden. Voor ons exemplaar maakt dit allemaal niet uit: dit betreft namelijk nummer 282 van wat uiteindelijk 1.036 productiemodellen zijn geworden, gefabriceerd door Zagato. Nog altijd een extreem beperkte oplage, zelfs voor een échte sportauto! De oorspronkelijke eigenaar komt uit Nederland en kocht de Alfa classic rechtstreeks in geboorteland Italië. De originele bon is nog voorhanden en vermeldt een aankoopbedrag van 1.095.000 Italiaanse Lire. Over goede investeringen gesproken… Verder zijn aanwezig: het originele SZ boek (!), een bijpassende tas en alle serviceboekjes + onderhoudsfacturen. De afgelopen 33 jaar bevond de SZ zich in een droomgezelschap, want de eigenaar was en ís een échte Alfist, die samen met zijn broer een geweldige collectie Alfa’s bezit. De SZ ging weg, maar er kwam een Stelvio voor terug. Toch wel prettig, zo’n hoge instap op een respectabele leeftijd van 87 jaar…
Exterieur
Il Mostro is technisch ‘gewoon’ gebaseerd op de Alfa Romeo 75, maar daar valt aan de buitenkant niets van te zien. Dit begint al met de ingekorte wielbasis, wat de SZ een uitzonderlijk gedrongen, bijna massief uiterlijk geeft. Het weerhield Alfa’s designstudio Centro Stile er niet van om werkelijk elke centimeter optimaal te benutten. Sterker nog, de ontwerpers gingen helemaal los op het korte koetswerk! Het markante front bevat koplampen bestaande uit 3 losse eenheden per zijde, aangevuld met knipperlichtunits. De voorruit loopt rond, het dak is uitgevoerd in contrastkleur en de stijlvolle coupé-lijn eindigt in een fikse achterspoiler gemonteerd op de C-stijl. Verder bevat de Alfa een unieke wigvorm met een sterk oplopende taille en hoge achterkant. De karakteristieke velgen met “rotary dial” design passen natuurlijk helemaal in de Alfa tijd van toen. De donkere achterlichtunits zijn rechtstreeks aan elkaar verbonden en bestaan optisch uit één brede strip die al net zo goed bij het heldere Rosso Alfa lakwerk contrasteert als het dak + de spoiler. De enorm dikke dorpels zijn op hun beurt wél in carrosseriekleur gespoten. Als u nu nog niet in vuur en vlam staat…
Interieur
Zoals het compacte koetswerk al doet vermoeden, is de Alfa Romeo Sprint Zagato een strikte 2-zitter. Gelukkig voor de fijnproevers lieten de designers wél genoeg ruimte in de cockpit over voor een super smaakvolle aankleding. Ons exemplaar is uitgerust inclusief Nero lederen dashboard + stuurwiel, gecombineerd met Beige lederen sportstoelen, portier- én hemelbekleding, plus lichtbruin stof op de vloer en het achterdek. Verder komt het vuurrood van de carrosserie deels terug in de deuren. Speciale gespen en een originele Alfa speakerset achterin mag u eveneens afvinken. Het spreekt voor zich dat elk onderdeel volledig intact is en helemaal naar behoren werkt. In één woord: bellissima!
Techniek & performance
Voorin de Alfa Romeo SZ ligt een 12-kleps Busso V6 die 210 paarden richting de achteras stuurt. Gekoppeld aan een manuele 5-bak, is de Sprint Zagato in staat om binnen 7 seconden de 0-100 km/h sprint te volbrengen en een topsnelheid van 245 km/h te behalen. Geloven we meteen. De 3,0 liter 6-cilinder is namelijk nog immer goed bij de les en voelt ook daadwerkelijk rap aan. Begrijp ons niet verkeerd: we zouden het volledig begrijpen als u deze meer dan unieke Alfa als museumstuk gaat behandelen, want het is en blijft een historisch kunstwerk op wielen. Toch hopen we van harte dat hij zo nu en dan gebruikt wordt waarvoor hij bedoeld is: rijden. Immers, ook op de weg blijkt Il Mostro een ware meester te zijn… Uw voorganger kan er (eindeloos) over meepraten!
Met vriendelijke groet,
team Prins.
Hoeveel kost een Alfa Romeo SZ verzekering?
Check nu wat de autoverzekering gaat kosten.