Let op! Geld lenen kost geld
Renault Clio - V6 3.0-24V RS Phase I (230pk) 21.444 km - COLLECTABLE - AutoWereld.nl
 

Renault Clio - V6 3.0-24V RS Phase I (230pk) 21.444 km - COLLECTABLE

2001, Benzine, Handgeschakeld, Hatchback, Grijs
€ 64.500
21.444 km

Algemeen

Prijs € 64.500
Bouwjaar 2001
Kilometerstand 21.444 km
Brandstof Benzine
Transmissie Handgeschakeld
Aantal versnellingen 6
APK Bij aflevering
BTW auto Nee, marge
Kenteken G-804-RZ
Datum deel 1 05-04-2001 (import)
Topsnelheid 235 km/u
Acceleratie 0-100 km/u in 6,40 sec
Motorvermogen 169 kW (230 pk)
Aantal deuren 3-deurs
Aantal zitplaatsen 5
Aantal cilinders 6-cilinder
Cilinderinhoud 2946 cc
Energielabel G
Carrosserie Hatchback
Kleur Grijs (Metallic)
Oorspronkelijke kleur Gris Iceberg metallic (MV640) (grijs met
Gewicht 1310 kg
Trekgewicht max -
Trekgewicht onger. -
Verbruik -
Introductiejaar november 2000
Meer modelinformatie

Aanbieder

Jurjens Automotive
Setheweg 14d

7942LB Meppel

0522855885

Opties & accessoires

Veiligheid
  • ABS
  • Airbags
  • Centrale deurvergrendeling
  • Getint glas
  • Startonderbreker
Comfort
  • Airconditioning
  • Boordcomputer
  • Buitenspiegels verwarmbaar
  • Elek. bedienbare ramen
  • In hoogte verstelbaar stuur
  • Lederenbekleding
  • Stuurbekrachtiging
Tuning
  • Lichtmetalenvelgen
  • Sportstoelen
Exterieur
  • Buitenspiegels in carrosseriekleur
  • Bumpers in carrosseriekleur
  • Spoiler
Overige
  • Elek. verstelbare spiegels

Extra informatie

Asconfiguratie
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Bandenmaat voor: 205/50 R17
Bandenmaat achter: 235/45 R17

Prestaties
Acceleratie (0-100): 6,4 s
Topsnelheid: 235 km/u

Maten en gewichten
GVW: 1.545 kg
Afmetingen (LxBxH): 377 x 164 x 142 cm
Wielbasis: 251 cm

Interieur
Interieurkleur: Donkerblauw

Milieu
CO₂-uitstoot: 267 g/km
Emissieklasse: Euro 3

Verbruik
Gemiddeld brandstofverbruik: 11,6 l/100km (1 op 8,6)
Brandstofverbruik in de stad: 15,6 l/100km (1 op 6,4)
Brandstofverbruik op de snelweg: 9,3 l/100km (1 op 10,8)

Staat
Schade: schadevrij
Aantal sleutels: 2 (2 handzenders)

Financiële informatie
Motorrijtuigenbelasting: € 192 - € 211 per kwartaal

= Aanvullende opties en accessoires =

Comfort & Interieur
- Aluminium interieur afwerking
- Audio-installatie
- Cd-wisselaar
- Elektrische ramen voor
- Hoofdsteunen voor
- Lederen stuurwiel
- Sportstoelen voor
- Verstelbare (in hoogte) bestuurders stoel

Exterieur
- Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
- Dakspoiler
- Lichtmetalen velgen 17"
- Metallic lak
- Sportonderstel

Veiligheid
- Airbag passagier

= Bijzonderheden =

| # 0040 | Slechts 21.444 km | Mint Condition | Phase I | Michelin Pilot SuperSport | 1 of 1.513 | Collectable | Zeer exclusief | Airconditioning | Originele Radio/ Cassette | TWR | 2001 | 21.444 km | EUR 64.500 |

Renault Clio V6 3.0 V6-24V Phase I (230pk)

Eén van de meest iconische auto’s allertijden is de Renault Clio V6. Toen Renault in de jaren ’90 de een na de andere race won met hun formule 1 team onder leiding van Frank Williams werd er een bijzondere Clio Williams op de markt gebracht. Technisch gezien had het formule 1 team er niet veel mee te maken. Het kon echter nog veel extremer. Dit werd de Renault Clio V6.

Deze keer werd het bedrijf TWR van F1-teambaas Tom Walkinshaw ingeschakeld. Als basis kwam er een standaard 172pk Renault Clio Sport – zeg maar, de GTI van Renault. In slechts 18 maanden werd hij getransformeerd naar de Clio V6 zoals wij hem kennen. Het had nauwelijks meer met een normale Clio van doen want de V6 werd maar liefst 17 cm breder en 5 cm lager. De wielbasis werd 4 cm langer en de spoorbreedte ging voor 11 cm naar buiten en achter zelfs 14 cm. De 4-cilinder werd eruit moest wijken evenals de achterbank. Die laatste moest plaats maken voor een gemodificeerde en opgevoerde 3.0 V6. Hij werd gekoppeld aan een splinternieuwe close-ratio zes versnellingsbak. De aandrijving kwam uiteraard ook achterin. Dit verklaard waarom de sporing breder moest. Het onderstel werd volledig verstevigd en stijver gemaakt. Het Franse Michelin ontwikkelde speciaal voor de Clio V6 een PilotSport band. Vóór in de maat 205/50 R17 en achter 235/45 R17. Om het opgefokte monster tot stoppen te manen dienden er topniveau remmen gemonteerd te worden. Eén van de twee grootste leveranciers op dit gebied in de Formule 1 was AP Racing. Zij verzorgden het remsysteem en behaalden een serieprodcutierecord door remklauwen te leveren met maar liefst vier remzuigers per klauw. Zij grepen zich vast in de - voor een Clio gigantische – remschijven van voor 330 mm en achter 300 mm.

De productie van deze Phase I werd niet door Renault zelf gedaan. Zij leverden uitsluitend het standaard bodywork van een Clio. Vele delen kwamen uit Engeland, maar de gehele assemblage werd gedaan in het Zweedse Uddevalla. De fabriek waar bijvoorbeeld ook de legendarische Jaguar XJ220 geproduceerd werd.

De samenwerking tussen Renault en Tom Walkinshaw verliep desastreus. Onderdelen werden laat of nooit geleverd, er werd gedurende het project van leveranciers gewisseld waardoor de kwaliteit niet behoorlijk en constant was en er ontstonden problemen rondom de bouw en aflevering van de Clio’s. Dit leidde tot imperfecties maar het gaf juist ook cachet aan de Phase I. Op het moment dat leveranciers bij Renault aanklopten om hun facturen aan TWR betaald te krijgen stopte het Clio V6 project. Renault was bang imago schade op te lopen. Ondanks het feit dat de vraag naar deze uitzonderlijke Clio gigantisch was werd de productie gestaakt en werden er in totaal slechts 1.513 exemplaren van de Clio V6 Phase I gebouwd. Op dat moment een zware domper, maar het maakt hem nu nóg exclusiever.

Door het succes in de Clio Cup en de goede verkoopresultaten pakte Renault het V6 project snel weer op en Renault bouwde een Phase II. Deze keer in eigen beheer door hun eigen Renault Sport afdeling. Deze versies waren verfijnder, beter afgewerkt, maar onder liefhebbers veel minder gewild dan de Phase I exemplaren.

De Clio V6 heeft een extreem voorkomen. De extreem brede carrosserie, de gapende luchtinlaten en de monsterlijke uitlaatmondingen midden achter de Clio zijn onder geen beding optische opsmuk. Nee, de Clio V6 rijdt zoals hij eruit ziet. Logisch nadenkend doorzie je ook meteen het listige karakter. Verreweg het meeste gewicht rust op de achteras, alle techniek ligt verscholen vlak voor de achteras. Ook de aandrijving werd naar de achteras verplaatst. Juist door dit gewicht is de tractie ongekend groot. Geen gripverlies, ook mede dankzij de speciaal voor de Clio ontwikkelde Pilot SuperSport banden. Als een bezetene raast deze gifkikker er vandoor. Door het stijve chassis en de brede sporing is het griplevel eveneens indrukwekkend, maar het listige zit hem in het hoge gewicht op de achteras. De marge voor fouten is extreem klein. Oefening en grote ballen biedt soelaas, maar op de limiet rijden is duidelijk geen kinderspel met de V6.

Op papier is de Clio V6 absoluut een killer – zeker wanneer je dit in de tijdgeest van begin deze eeuw ziet – maar de beleving is van een compleet andere orde. In de praktijk lijkt het allemaal veel meer hardcore. Ongekende prestaties voor die tijd. De V6 klinkt als een bezetene. Hij ligt zo’n 20 cm achter je rug te ploeteren om jouw als een kanonskogel af te vuren. Lager in de toeren gaat het van een diepe sonore brul naar steeds hoger in toeren jankende en gierende gillen. Dit alles gepaard met extreme geluiden van het aanzuigen van zuurstof aan beide flanken. De V6 lijkt een zware asma patiënt zoals hij naar lucht hapt. De speciaal verhoogde versnellingspook van de close-ratio zes bak schakelt precies en met korte slagen. Razendsnel schakel je door de verzetten terwijl de V6 achter je ligt te janken. Bij gas los hoor je de verslavend pops and bangs. Een unieke ervaring in een zeer collectable klassieker.

De Clio V6 van dit verhaal werd geleverd in april 2001. Het is één van de eerste exemplaren aangezien dit nummer #0040 betreft. De auto verkeert in volledig originele en zeer nette staat. Met slechts 21.444 km is dit een absolute collectable exemplaar. De velgen kennen geen enkele beschadiging en de V6 is geschoeid op Michelin rubber. Voor de echte purist is het goed om te weten dat ook de originele Michelin Pilot SuperSport banden van de eerste montering nog aanwezig zijn bij deze auto. Deze banden hebben een DOT code uit 2000 en verkeren qua profiel nog in goede staat, maar zijn dus inmiddels wel 25 jaar oud. Deze banden werden speciaal door Michelin ontwikkeld voor de Clio V6. Wij kochten de Clio in 2021 als verzamelobject. De auto heeft immer binnen gestaan. Er is een hoge kwaliteit afdekhoes bij de auto aanwezig.

Interesse in deze zeer exclusieve en indrukwekkende Renault Clio V6? Bel dan gerust voor een bezichtiging.
Renault Clio Renault Sport V6 3.0 V6-24V RS Phase I (230pk)

Datum eerste toelating: 5 april 2001
Kilometerstand: 21.444 km
Kleur: Gris Iceberg Metallic (MV640)
Kenteken: G-804-RZ
APK tot: nieuw voor aflevering
Vermogen: 166kW/ 230pk
Topsnelheid: 235 km/h
Acceleratie 0-100km/h: 6,4s
Gewicht: 1.310 kg.
Uitrusting af fabriek

Buitenspiegel electr. verstelbaar
Buitenspiegel elektr. verstel- en verwarmbaar
Buitenspiegel Wagenkleur
Dubbelkoplampen
Mistlamp
Bumper Wagenkleur
Warmtewerend glas
Warmtewerend glas groen getint
Audiosysteem Radiosat 6000
Toerenteller
Boordcomputer
Airbag Bestuurderskant
Airbag Passagierszijde
Zij-airbag voor
Zij-airbag
Airconditioning
Pollenfilter
Stoel voor links hoogteverstelbaar
Lendensteun Stoel voor links
Raamopener elektrisch voor
Centrale vergrendeling met Afstandsbediening
Afstandsbediening voor Centrale vergrendeling
Gordelspanner
Wegrijblokkering
Antiblokkeersysteem (ABS)
Stuurkolom (Stuur) hoogteverstelbaar
Stuurbekrachtiging
Transmissie 6 versnellingen
Motor 3,0 L - 166 kW

Inruil mogelijk

Wij ruilen je huidige auto (of motor) graag in. Voor een correcte taxatie ontvangen we graag duidelijke informatie en foto’s.

Jurjens Automotive is ontstaan uit pure passie voor auto’s. Wij zijn gevestigd in een zeer recent pand in Meppel, centraal gelegen dichtbij de snelwegen A28 en A32 en op slechts 15 minuten rijden van Zwolle. Wij ontvangen jou graag in onze showroom.

Onze voorraad bestaat voornamelijk uit occasions die net even iets extra’s hebben ten opzichte van de aangeboden massa. Wij begrijpen als geen ander dat een auto naast eventuele praktische eigenschappen ook zeker enige emotie mag oproepen.

Wij staan achter onze occasions. Van alle occasions wordt de kilometerstand gecontroleerd. Je ontvangt altijd een RDW Tellerrapport. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat er een sluitende onderhoudshistorie aanwezig is. Mocht je nog meer zekerheid willen dan staan wij altijd open voor een onafhankelijke aankoopkeuring door bijvoorbeeld een dealerbedrijf of Mijn Autocoach.

Wil je nog meer zekerheid. Kijk dan eens naar onze garantie pakketten en de voorwaarden. U vindt deze op www.jurjensautomotive.nl.

Jij bent meer dan welkom. Alvorens je ons bezoekt stellen wij het op prijs dat je eerst een afspraak maakt zodat we jou alle aandacht kunnen geven.

Ons bezoekadres en contactgegevens zijn

Jurjens Automotive
Setheweg 14d
7942 LB Meppel

Telefoonnummer 0522 855 885

WhatsApp 06 41 822 882

Mail info@jurjensautomotive.nl
Openingstijden

Maandag 9:30 – 12:00 (op afspraak)
Dinsdag 9:00 – 17:30
Woensdag 9:00 – 17:30
Donderdag 9:00 – 17:30
Vrijdag 9:00 – 17:30
Zaterdag 9:00 – 16:00

Bezoek buiten openingstijden – eventueel ook ’s avonds – graag bellen voor overleg.

Wij adviseren om ons altijd te bellen voordat u ons bezoekt. Dit in verband met mogelijke afwezigheid of beschikbaarheid van de auto.
Check voor meer informatie over ons, de laatste nieuwtjes en speciale reportages ook onze website www.jurjensautomotive.nl en onze Social Media kanalen.

Vriendelijke groet,

Menno Jurjens

Hoeveel kost een Renault Clio verzekering?


Check nu wat de autoverzekering gaat kosten. Vergelijk hier alle verzekeringen
Meld een fout

Contact opnemen met Jurjens Automotive

Door gebruik te maken van onderstaande formulier wordt er een gratis account aangemaakt bij AutoWereld.nl. Door dit account aan te maken kunt u eenvoudiger communiceren met het autobedrijf. U kunt zich te allen tijde weer uitschrijven.

Laatst bekeken

Meer bekijken