Citroën DS - 23 Pallas Injection Fully restored and technical overhauled, The most sought-after DS, "Mo
Algemeen
Prijs | € 54.500 |
Bouwjaar | 1972 |
Kilometerstand | 57.966 km |
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Automaat |
Aantal versnellingen | 4 |
APK | - |
BTW auto | Nee, marge |
Kenteken | CI-09-21 |
Datum deel 1 | 30-06-1972 (import) |
Belasting | Geen, belastingvrij |
Motorvermogen | 93 kW (126 pk) |
Aantal deuren | 4-deurs |
Aantal zitplaatsen | - |
Aantal cilinders | 4-cilinder |
Cilinderinhoud | 2347 cc |
Energielabel | - |
Carrosserie | Sedan |
Kleur | Blauw |
Oorspronkelijke kleur | Blauw |
Gewicht | 1340 kg |
Trekgewicht max | - |
Trekgewicht onger. | - |
Aanbieder
Extra informatie
Transmissie: 4 versnellingen, Semi-automaat
Modelreeks: jul. 1973 - jul. 1975
Aandrijving: Voorwielaandrijving
Interieur: Donker grijs, Stof
Emissieklasse: Euro 0
Aantal eigenaren: 4
Motorrijtuigenbelasting: geen
Deze prachtige Blue d'Orient DS met een Gris d'Argent dak is het topmodel van de DS-lijn, met een 2,3 liter viercilinder met 141 pk. Deze DS is volledig en tot in topstaat gerestaureerd en oogt dan ook vrijwel nieuw.
Jarenlang stond de Citroën DS vooral bekend als 'de snoek' maar inmiddels noemen liefhebbers deze unieke klassieker gewoon weer bij de officiële modelnaam. Dat neemt niet weg dat deze Fransoos een eigen hoofdstuk verdient in ieder boek dat over klassieke auto's gaat. Van de eerste serie met enkele koplampen tot de latere versies met de verlichting achter glas: de DS was zijn tijd vér vooruit waardoor het ook vandaag de dag nog een genot is om naar te kijken en mee onderweg te zijn. De DS is sinds de presentatie op de Autosalon van Parijs al een succes, op de eerste dag werden 12.000 orders geschreven voor de auto en aan het einde van de salon stonden er 80.000 handtekeningen.
Deze 23 Pallas 'Injection Electronique' is voorzien van een half-automaat met vier versnellingen. Zelf schakelen dus, maar dan zonder koppelingspedaal. Deze auto werd in 1972 nieuw geleverd in Frankrijk en werd twintig jaar later voorzien van een Nederlands kenteken. De eerste Nederlandse eigenaar had de auto 17 jaar in bezit, de tweede zon 21 jaar. In 2020 werd de auto verkocht aan de meest recente eigenaar. Uit alle documentatie blijkt dat de DS in totaal sinds 1972 157.966 kilometer gereden heeft. In 2004 werd de motor gereviseerd en enkele jaren later de versnellingsbak. Hierbij werd gekozen voor een versie met langere vierde versnelling. In 2016 werd de motorruimte weer als nieuw gemaakt en in 2018 werd de buitenzijde volledig gerestaureerd. Facturen hiervan zijn aanwezig, er werd alleen al in die twee jaar voor ruim € 50.000 geïnvesteerd in deze werkelijk fantastische DS.
De Pallas, de meest luxe versie, rijdt zeer comfortabel en goed. Het hydraulische onderstel veert geweldig en de auto schakelt bijzonder soepel. Alles bij elkaar genomen hebben we het hier eigenlijk over een perfecte DS.
Het interieur is feitelijk in nieuwstaat verkerend. Niets is versleten of heeft opvallende slijtagesporen. Verder om u heen kijkend ziet u prachtige chromen details, een dashboard in een zeer mooie toestand en prachtige, zachte 'chamois bouclé' vloerbekleding.
De 2,3 liter grote DX5 motor, voorzien van Bosch D-Jetronic injectiesysteem, is een plezier en genot om mee te rijden. De motor loopt en klinkt zeer gezond en de auto rijdt zijdezacht, zoals u mag verwachten bij een DS van deze klasse. Het onderhoud is uitgevoerd bij specialisten. Geheel passend bij de rest van de auto is ook de bodem in een zeer goede staat. Op gebruikssporen na is deze als 'zeer goed' te bestempelen.
Deze DS mag u eigenlijk niet missen als u opzoek bent naar één van de meest comfortabele klassiekers die er is.
Hoeveel kost een Citroën DS verzekering?
Check nu wat de autoverzekering gaat kosten.