Algemeen
Prijs | € 17.500 |
Bouwjaar | 1962 |
Kilometerstand | 51.000 km |
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Handgeschakeld |
Aantal versnellingen | - |
APK | - |
BTW auto | Nee, marge |
Kenteken | - |
Datum deel 1 | 01-01-1962 |
Belasting | Geen, belastingvrij |
Motorvermogen | - |
Aantal deuren | - |
Aantal zitplaatsen | - |
Aantal cilinders | - |
Cilinderinhoud | - |
Energielabel | - |
Carrosserie | - |
Kleur | - |
Oorspronkelijke kleur | - |
Gewicht | - |
Trekgewicht max | - |
Trekgewicht onger. | - |
Aanbieder
Extra informatie
Motorrijtuigenbelasting: geen
In het voorjaar van ‘61 introduceerde Citroën een nieuw model tussen de populaire 2cv en DS, de Ami 6. Met de groeiende economie en emancipatie, richtte Citroën zich steeds meer op vrouwelijk klanten. De Ami 6 werd onder de aandacht gebracht als vriend van de Franse dames, met een specifieke “Pour Vous Madame”-campagne. De brochure had zo voor Parijse mode kunnen zijn, fraai gefotografeerd en gestyleerd.
Het werkte, deze Ami werd besteld door een dame uit Versailles. Ze haalde de auto zelf op bij Citroën aan de Quai de Javel op 25 januari 1962 en gebruikte haar daarna voor de wekelijkse boodschappen. De rest van de tijd stond ze geparkeerd in de garage, met als resultaat slechts een krappe 50.000km in 30 jaar. In ‘93 verkocht ze haar aan een verzamelaar in departement 78, die haar weer doorverkocht aan een Nederlandse liefhebber in ‘98.
Alle eigenaren zijn erg vriendelijk voor haar geweest, ze is nog steeds erg origineel en ongerestaureerd. Natuurlijk heeft ze een paar kleine tekortkomingen en beschadigingen, maar deze worden ruimschoots goedgemaakt door de erg lage kilometerstand van 51.000km, de bijna maagdelijke Feuilles de Houx (hulstblaadjes)-bekleding en haar soepele rijcomfort.
Aangezien ze van het eerste jaar van productie is, zou ze in de Panhard-fabriek gebouwd kunnen zijn. Later werd er een fabriek gebouwd in Rennes La Janais, specifiek voor dit succesvolle model en haar jongere zusters, de Ami 6 Break en Ami 8. De vorige eigenaar heeft bij het Conservatoire van Citroën navraag gedaan, maar helaas is in de productie-logboeken niet de specifieke fabriek aangetekend.
Een dergelijk vroege Ami 6 in zo’n originele conditie kom je zelden tegen. We laten de verantwoordelijkheid voor de keuze om haar zo te conserveren of haar naar perfectie te restaureren aan de nieuwe eigenaar over, maar onze voorkeur zou toch zijn haar zo te laten; een subtiel aangeraakte dame uit Versailles.
Hoeveel kost een Citroën Ami verzekering?
Check nu wat de autoverzekering gaat kosten.