
BMW 3-serie Coupé - 323i E36 "Clubsport"
Algemeen
Prijs | € 29.900 |
Bouwjaar | 1998 |
Kilometerstand | 74.137 km |
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Handgeschakeld |
Aantal versnellingen | - |
APK | - |
BTW auto | Nee, marge |
Kenteken | - |
Datum deel 1 | 08-05-1998 |
Motorvermogen | 120 kW (163 pk) |
Aantal deuren | 2-deurs |
Aantal zitplaatsen | 2 |
Aantal cilinders | 6-cilinder |
Cilinderinhoud | 2494 cc |
Energielabel | - |
Carrosserie | Coupé |
Kleur | Blauw |
Oorspronkelijke kleur | Donker blauw |
Gewicht | 1285 kg |
Trekgewicht max | - |
Trekgewicht onger. | - |

Aanbieder
Extra informatie
Aandrijving: Achterwielaandrijving
GVW: 1.770 kg
Acceleratie (0-100): 8,0 s
Topsnelheid: 227 km/u
Interieur: Zwart, Leder/alcantara
CO₂-uitstoot: 213 g/km
Emissieklasse: Euro 2
Motorrijtuigenbelasting: geen
Referentienummer: 0001505
Een Belgische autoliefhebber had de wens om een mooie trackday auto te bouwen op basis van een E36 coupé, liefst een M3. Meestal worden voor trackday auto’s in basis niet de beste auto’s geselecteerd maar deze man had een totaal andere visie: één die ons goed past.
Hij zocht namelijk als basis minimaal een perfect onderhouden en schadevrije coupé met een lage kilometerstand. Een mooie schadevrije M3 bleek lastig. Zelfs een mooie 6-cilinder coupé is haast een unicorn. Uiteindelijk vond hij in 2018 in België een schitterende, late, Oriëntblauwe facelift BMW 323CI. Deze auto voldeed aan alle wensen: origineel Belgische auto met zeer lage kilometerstand (aantoonbaar met de boekjes en met de Belgische Car-Pass), handgeschakeld, geheel in eerste lak (op de kofferklep na), van de eerste eigenaar afkomstig, dealer onderhouden en in een smetteloze staat. De originele aankoopnota is zelfs aanwezig.
De koop was dan ook, tenminste dat vermoeden wij, snel gesloten en de tweede eigenaar ging aan de slag. Een auto in de stijl van de gelimiteerde M Clubsport was het idee, en dan geschikt voor het circuit. Er werd een compleet M-pakket geïnstalleerd bestaande uit een voorbumper, voorbumper onderlip, side skirts, achterbumper met diffuser, dikke deurlijsten, M-buitenspiegels (elektrisch verstelbaar) en een M-spoiler op het kofferdeksel. De deurlijsten werden voorzien van originele M-Clubsport logo’s. Een originele RET (Rheinland Eisenmann Tuning) uitlaatdemper, gele koplampen en mistlampen maken het exterieur echt af.
In het interieur werden Recaro Pole Positon stoelen gezet op originele Recaro stoelframes met verstelmogelijkheden en rails. De Recaro’s werden echter eerst bij Carmeb opnieuw bekleed met leder en alcantara en M-stripes (zoals de M-Vader stoelen). De deurpanelen werden door Carmeb voorzien van alcantara en de achterbank werd verwijderd en voorzien van een blinde plaat die uiteraard ook in alcantara is bekleed. Een OMP stuurwiel werd geïnstalleerd, uiteraard bekleed in hetzelfde alcantara. In de stitching van de alcantara interieurdelen komt het oranje/koper terug waarin de rolkooi van Wiechers, het hart van het OMP stuur en de shortshifter van RTD gespoten zijn. Er zijn 5-puntsgordels geïnstalleerd (uitneembaar) voor het serieuzere werk. Ook de originele gordels zijn blijven hangen (wanneer de 5-puntsgordels niet gewenst zijn) uiteraard wel met een M-striping in de gordelband. Voor de middenconsole werd echt carbon toegepast en deze werd voorzien van een VDO Gauge panel met een oliedrukmeter, een olietemperatuurmeter en een voltmeter.
Het onderstel werd voorzien van een KW schroefset en speciale remschijven en blokken. De motor kreeg een cold air-intake en een ander inlaatspruitstuk. Ook werd de auto voorzien van andere velgen en semislicks.
Nadat de 323i op deze wijze was geprepareerd voor circuit-gebruik, vond de eigenaar het resultaat dermate geslaagd, dat hij besloot de auto niet voor de racerij of rally’s in te zetten en te behoeden voor beschadigingen of onzorgvuldig gebruik. Via gewaardeerde collega’s kwam de auto in 2024 naar Nederland. Op ons verzoek werden de puntjes nog echt op de i gezet: de auto werd voorzien van een zwarte alcantara hemel en alcantara A- en C-stijlen. Alle overige grijze interieurdelen werden zwart gemaakt, ook de randjes van de interieurverlichtingsdelen. De auto werd voorzien van een Nederlands kenteken.
De velgen en gemonteerde semi-slicks vonden wij niet bij de stijl en kwaliteit van de auto passen. Wij hebben de E36, om het écht af te maken, nog voorzien van een gerestaureerde originele M-Motorsport breed-set met nieuwe banden. In onze optiek dé set velgen voor een E36.
Het eindresultaat is dan ook echt fantastisch en wij hebben er zelf dan ook even van genoten voordat wij de auto eind maart 2024 verkochten aan een Nederlandse liefhebber (eigenlijk pas echt de derde eigenaar). Ook hij heeft de auto niet voor trackdays gebruikt. Wij mogen de auto nu in opdracht van hem te koop aanbieden wegens wijzigingen in zijn wagenpark. De auto verkeert in een waanzinnig mooie staat en heeft slechts een bescheiden kilometerstand van 74.137 kilometer. Gaat u hem wel inzetten als trackday auto? Wellicht zonde. Wordt het voor u ook een caféracer om af en toe eens een blokje om te doen en je heerlijk uit te leven? Aan u de keuze…
Classic Park heeft als kernactiviteiten inkoop, verkoop en consignatieverkoop van klassieke en exclusieve auto’s. U vindt ons in Boxtel, dat is gelegen tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch (10 autominuten ten noorden van Eindhoven en Eindhoven Airport). Vanaf Venlo (Duitse grens) is het 80 km rijden en Amsterdam Schiphol is op 100 km afstand.
Classic Park heeft gemiddeld 100 auto's op voorraad die aantrekkelijk staan tentoongesteld in het Classic Park museum in Boxtel.
De hier beschreven auto is onder voorbehoud van prijsveranderingen, (tekst)fouten en wijzigingen in de beschikbaarheid. Kijk voor de volledige fotorapportage en beschikbaarheid op onze website www.classicpark.nl. Van diverse klassiekers kunnen wij de exacte kilometerstand niet garanderen. De door ons vermelde tellerstanden zijn afgelezen tellerstanden tenzij nadrukkelijk anders is vermeld in de tekst. Aan deze advertentie kunnen geen rechten worden ontleend.
U bent van harte welkom om ons te bezoeken. Om u zo goed mogelijk van dienst te zijn, maken wij graag vooraf een afspraak met u.
Hoeveel kost een BMW 3-serie Coupé verzekering?
Check nu wat de autoverzekering gaat kosten.