Nissan 100 NX - 1.6 SLX TE KOOP wegens beëindiging hobby, i.z.g.s.
Algemeen
Prijs | € 2.450 |
Bouwjaar | April 1993 |
Kilometerstand | 276.896 km |
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Handgeschakeld |
Aantal versnellingen | 5 |
APK | Bij aflevering |
BTW auto | Nee, marge |
Kenteken | GH-SP-37 |
Datum deel 1 | 06-04-1993 |
Belasting | (±) € 120,00 per jaar |
Topsnelheid | - |
Acceleratie | - |
Motorvermogen | 75 kW (102 pk) |
Aantal deuren | 3-deurs |
Aantal zitplaatsen | 4 |
Aantal cilinders | 4-cilinder |
Cilinderinhoud | 1597 cc |
Energielabel | - |
Carrosserie | Cabriolet |
Kleur | Grijs (Metallic) |
Oorspronkelijke kleur | - |
Gewicht | 1050 kg |
Trekgewicht max | - |
Trekgewicht onger. | - |
Verbruik | - |
Introductiejaar | januari 1991 |
Meer modelinformatie |
Vergelijkbare Nissan 100 NX occasions
Opties & accessoires
- Alarm
- Startonderbreker
- Radio/CD-speler
- Lichtmetalen velgen
- Achterbank neerklapbaar
Overige opties & accessoires
Leuke accessoire: vier spatlappen met opschrift 100NX in wit
Extra informatie
Nissan 100 NX 1.6 SLX, targa, i.z.g.s. Prachtige youngtimer met nieuwe APK bij levering.
Technische toestand
Deze NX is door de jaren heen technisch goed vertroeteld. In zijn jonge jaren heeft de vorige eigenaar hem helemaal uit elkaar genomen en rijkelijk van tectyl voorzien. Daardoor is het bekende roestduiveltje bijna aan deze NX voorbij gegaan. Waar nodig zijn carrosserie reparaties al uitgevoerd. Technisch is de NX altijd keurig bijgehouden, waarvan alle documentatie aanwezig is. De auto is verder APK-gereed. Instappen en rijden maar!
Reserve onderdelen en winterset
Naast een winterset komt deze NX met heel wat reservedelen. Denk daarbij aan zonne-dakpanelen, achterbankje, hoezen voor de dakdelen, startmotor, ruitenwissermotors, reserve startslot met sleutels, sierstrips, elektrische koelventilator, verlichting, setje nokkenassen, ruitensproeier reservoir, koppelingsset enz. enz. enz. en een katalysator.
Inmiddels is de NX sinds 2009 in de familie. Helaas ben ik door omstandigheden genoodzaakt mijn NX-hobby te beëindigen.
De prijs is bespreekbaar naast de auto.
Hoewel deze Nissan 100 NX alweer de nodige jaartjes op de Nederlandse wegen rijdt, is het nog steeds een heel aantrekkelijk automobieltje. Een leuke verschijning, deze Nissan 100 NX, een sportwagenachtig coupeetje dat na zijn introductie meteen al een succes was.
Met z’n tweeën rondtoeren in de 100 NX is een aangename belevenis: met het dak dicht is de auto onverwacht stil, de goedgevormde stoelen zitten prettig, het rijcomfort is goed verzorgd en het uitzicht-rondom valt alles mee. Achter het strak ingedeelde, goed van instrumenten voorziene dashboard heeft de bestuurder het best naar zijn zin, vooral ook omdat alle bedieningsorganen uitstekend op hun plaats zitten en de positie van het stuurwiel aan de persoonlijke smaak kan worden aangepast. In druk verkeer toont de 100 NX zich handelbaar, op de lange afstand is hij gerieflijk genoeg, zijn brandstofverbruik is heel netjes (1:16) en de wegligging voldoet aan alle redelijke eisen. Dat maakt van de leuk uitziende T-bar-coupé van Nissan natuurlijk nog geen volbloed-sportwagen, maar een prettige reisauto is het zeker wél.
Dat aparte zit hem allereerst in het lage, sportieve silhouet, in de GT-achtige cockpit en natuurlijk in de uitneembare, doorzichtige dakpanelen á la 300 ZX, waardoor de auto met een paar handgrepen kan worden veranderd in een cabriolet met modieuze T-bar.
Zoals bij veel bijzondere auto’s roepen de opvallende aspecten van de 100 NX bij kritische beschouwing ook discussie op. Zo is de lage daklijn met de grote, vlakliggende achterruit natuurlijk heel fraai, maar voor de achterpassagiers schept dat weinig ruimte, terwijl de zon er ongenadig op de achterhoofden kan branden. En als de losse dakpanelen vanwege het mooie weer in de bagageruimte zijn opgeborgen, is het verblijf in de beperkte ruimte achter de voorstoelen ook voor kleine kinderen bepaald geen pretje. Want met een béétje vaart op de snelweg wervelt de wind zó hinderlijk door het achtercompartiment, dat de lol van het ’open’ rijden er gauw af is.
Dan hebben we het nog niet gehad over het gedoe met de dakpanelen, die in hoezen op de bodem van de bagageruimte een plaatsje moeten vinden en dus behoorlijk in de weg zitten als er koffers moeten worden ingeladen. En als de kofferbak eenmaal vol zit, is het natuurlijk weer lastig om bij het eerste regenbuitje naar een parkeerhaven te koersen en daar haastig de panelen onder de bagage op te graven... De conclusie moet luiden dat er geen rozen zonder doornen zijn: wie plezier aan de 100 NX wil bleven, moet hem gebruiken als een pure tweepersoons-auto, waarbij de kofferbak tijdens de rit naar zonnige oorden gesloten blijft en de dakpanelen achter de voorbank worden opgeborgen.
Technisch gezien komt de Nissan 100 NX vrijwel overeen met de Sunny, waarvan hij dan ook een directe afstammeling is. Rijtechnisch gezien is de 100 NX echter een heel plezierige auto, die zich moeiteloos en met weinig correctie over doordraaiende klaverbladbochten laat rondsturen en op hoge snelheid bij herhaling blijk geeft van een uitstekend doseerbaar remvermogen. Bij de SLX+-uitvoering (onder andere met elektrische zijruiten en centrale portiervergrendeling) is ook een stuurbekrachtiging inbegrepen, die het manoeuvreren uiteraard vergemakkelijkt, maar op de snelweg een wat onrustig gevoel geeft. Echt hinderlijk is dat niet, maar het vraagt voort- durend wat extra aandacht. Misschien is dat bedoeld om een pseudo-sportief gevoel te geven, maar een moderne auto kan het bést zonder stellen. De lichtmetalen velgen maken er een Sport-i van.