![McLaren Artura - Coupe](https://cdn.autowereld.nl/I601056887/240x180/mclaren-artura.jpg)
McLaren Artura - Spider 3.0 V6 Plug-In | JPS Look | Tech Pack | Electrochromic Roof |
Algemeen
Prijs | € 319.440 |
Prijs excl. BTW | € 264.655 excl. BTW |
Bouwjaar | 2024 |
Kilometerstand | 10 km |
Brandstof | Hybride |
Transmissie | Automaat |
Aantal versnellingen | 8 |
APK | - |
BTW auto | Ja, incl. BTW |
Kenteken | - |
Datum deel 1 | - |
Topsnelheid | 330 km/u |
Acceleratie | 0-100 km/u in 3,00 sec |
Motorvermogen | 430 kW (585 pk) |
Aantal deuren | 2-deurs |
Aantal zitplaatsen | 2 |
Aantal cilinders | 6-cilinder |
Cilinderinhoud | 2993 cc |
Energielabel | - |
Carrosserie | Cabriolet |
Kleur | Zwart (Metallic) |
Oorspronkelijke kleur | Onyx Black (zwart metallic) |
Gewicht | 1536 kg |
Trekgewicht max | - |
Trekgewicht onger. | - |
Verbruik | - |
Introductiejaar | februari 2021 |
Meer modelinformatie |
![](/images/logo/aw-finan.png)
Aanbieder
Extra informatie
Algemene informatie
Nieuw: Ja
Technische informatie
Vermogen elektromotor(en): 71 kW (97 PK)
Vermogen brandstofmotor: 515 kW (700 PK)
Brandstofsoort: Hybride (elektrisch en benzine)
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Acceleratie (0-100): 3,0 s
Topsnelheid: 330 km/u
GVW: 1.816 kg
Afmetingen (LxBxH): 454 x 191 x 119 cm
Interieur
Interieur: Zwart, Alcantara
Staat
Aantal sleutels: 2 (2 handzenders)
Financiële informatie
Motorrijtuigenbelasting: geen
Overige informatie
Onderhoudsboekjes: Digitaal
De nieuwe Artura Spider levert volledige focus op de bestuurder en een verhoogd gevoel van betrokkenheid. Superlichte techniek, race-geslepen dynamiek en geavanceerde elektrificatie, het is rijspirit. Versterkt.
Centraal hierin staat de nieuwe Retractable Hard Top, die elke sensatie versterkt. Van stealth EV-modus voor naadloos stedelijk reizen, tot de viscerale, elementaire sensatie van openlucht performance rijden. Artura Spider is de complete supercar.
Elke technische innovatie die deel uitmaakt van Artura Spider wordt gevormd door deze eenzijdige lens. Kracht. Handling. Feedback. Allemaal ontworpen om de verbinding tussen auto en bestuurder te maximaliseren. Om op te winden. En de Retractable Hard Top verhoogt de intensiteit van elk moment nog verder.
Het onvermoeibare streven naar lichtheid is de drijfveer bij de ontwikkeling van elke McLaren.
Het zit in ons DNA om gewicht te besparen waar we maar kunnen. Je ziet – en voelt – het effect van deze compromisloze ethos in de Artura Spider.
Perfecte balans tussen verpletterende prestaties, soepele rit en sublieme handling. Het is de lichtste auto in zijn klasse met een drooggewicht van 1457 kg.
Het hart van Artura Spider wordt gevormd door onze geavanceerde hybride expertise. Een directe afstammeling van de innovaties die de geëlektrificeerde aandrijflijnen van de baanbrekende P1™ hypercar en de ontzagwekkende Speedtail definieerden. De krachtige V6-benzinemotor biedt een ongeëvenaarde supercarsnelheid. Naadloos gecombineerd met de E-motor om direct koppel en razendsnelle acceleratie te leveren. Dit is prestatiehybridetechnologie op zijn hoogtepunt.
De uitvoering die wij hier hebben betreft uitgevoerd in Onyx Black.
Het interieur is volledig in zwart Alcantara uitgevoerd.
Na binnenkomst hebben wij deze auto aangepast om nog unieker te laten ogen.
De auto heeft de klassieke John Player Special Look gegeven.
Die is een historische verwijzing naar de hoogtij dagen van McLaren in de Formule 1:
De John Player Special (JPS) is een van de meest iconische livery's in de autosportgeschiedenis, vooral in de Formule 1. Het werd beroemd door het Lotus-team in de jaren '70 en '80, maar ook later in de jaren '90 had de livery een bijzondere rol, vooral in relatie tot McLaren.
De John Player Special (JPS)-livery maakte zijn debuut in 1972, toen Lotus besloot samen te werken met de tabaksfirma John Player & Sons, die het team sponsorde. De combinatie van zwart met gouden accenten was direct een hit en maakte de auto’s van Lotus makkelijk herkenbaar. De JPS-Lotus-auto's, met hun iconische kleurenschema, werden al snel een symbool van succes en luxe in de Formule 1.
De bekendste coureurs die met de JPS-Lotus auto's reden, waren Emerson Fittipaldi en Mario Andretti. Fittipaldi werd wereldkampioen in 1972 met de Lotus 72, de eerste auto die de JPS-livery droeg, en Andretti volgde met een wereldtitel in 1978. De samenwerking tussen Lotus en JPS leidde tot een aantal van de meest succesvolle jaren voor het team, mede dankzij de technologische innovaties die Lotus onder leiding van Colin Chapman doorvoerde, zoals de beroemde "ground effect"-aerodynamica.
Hoewel de John Player Special livery nauw verbonden blijft met Lotus, speelde het ook een belangrijke rol in de geschiedenis van McLaren, met name in de jaren 1990. In 1996, na het vertrek van Lotus uit de Formule 1, vond een onverwachte samenwerking plaats tussen de legendarische sponsor en het McLaren-team.
In de jaren 90 werd McLaren, onder leiding van topcoureurs zoals Ayrton Senna en Alain Prost, één van de dominante teams in de Formule 1. McLaren had al enkele jaren voor de komst van JPS in 1996 een overeenkomst met het tabaksmerk, maar het was pas toen John Player Special zich in 1996 officieel verbond met het team dat de livery een prominente rol speelde op de McLaren-auto's.
De iconische zwart-gouden livery werd voor het eerst gebruikt op de McLaren MP4/11, waarmee het team in dat seizoen reed. Deze samenwerking, die duurde van 1996 tot 1997, was de laatste keer dat de JPS-kleuren in de Formule 1 zichtbaar waren.
McLaren en de erfenis van JPS
Hoewel de samenwerking tussen McLaren en JPS relatief kort was, had het een blijvende impact op de Formule 1. De McLaren MP4/11 met de John Player Special-livery werd geprezen om zijn prestaties, zowel op als buiten de baan. Het team had met deze auto’s opnieuw de beschikking over een competitieve wagen, maar het was ook het laatste hoofdstuk in de geschiedenis van de iconische JPS-livery.
Conclusie
De John Player Special-livery is dus een van de meest legendarische beelden in de autosportgeschiedenis, van de gloriedagen van Lotus tot de korte, maar indrukwekkende periode bij McLaren. De link tussen Lotus en McLaren met de JPS-livery laat zien hoe diep de erfenis van dit merk in de Formule 1 is geworteld en hoe het in verschillende tijdperken voor succes en technische innovatie heeft gestaan. Of het nu ging om het revolutionaire werk van Colin Chapman bij Lotus of de sportieve successen van McLaren in de jaren 90, de naam John Player Special blijft onlosmakelijk verbonden met de Formule 1 en de legendarische auto’s die ermee reden.
De volledige optielijst:
Bowers and Wilkins Audio System
Smartphone Integration Package
Wireless Smartphone Charging
Exterior Standard Paint - Onyx Black
Tonneau - Gloss Black
Roof - Electrochromic
Door Mirror - Body Colour
Standard Exhaust
Exhaust Finisher - Silver
Front Fender - Body Colour Louvres
Stealth Badge Pack
Model Designation
Paint Protection Film - None
P16 - Base Interior
Seats - ClubSport
S/Wheel Finish - Jet Black Leather
S/W - Clasp and Paddles - Black Sparkle
Steering Wheel Upper
3-Point Seatbelt - Black
P16 Standard Spec
Practicality Pack
McLaren Artura Spider
2025 Model Year
Europe
Vehicle Specification - Netherlands
Left Hand Drive
Owners Manual - English
System Language - English (UK)
Fire Extinguisher
Warning Triangle and First Aid Kit
Parking Sensors (Front and Rear)
Parking Sensors and Rear Parking Camera
Technology Pack
Vehicle Lift
15-Spoke SLW STD Cast Alloy Wheels
Wheel Finish - Silver
Calipers - Anodised Black w/ White Logo
Tyres - Pirelli P ZERO
Hoeveel kost een McLaren Artura verzekering?
Check nu wat de autoverzekering gaat kosten.