Lancia Fulvia - Sport 1600 Zagato
Algemeen
Prijs | € 59.500 |
Bouwjaar | 1972 |
Kilometerstand | 82.028 km |
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Handgeschakeld |
Aantal versnellingen | 5 |
APK | - |
BTW auto | Nee, marge |
Kenteken | AM-14-02 |
Datum deel 1 | 01-06-1972 (import) |
Belasting | Geen, belastingvrij |
Motorvermogen | 85 kW (116 pk) |
Aantal deuren | 2-deurs |
Aantal zitplaatsen | 4 |
Aantal cilinders | 4-cilinder |
Cilinderinhoud | 1584 cc |
Energielabel | - |
Carrosserie | Coupé |
Kleur | Rood |
Oorspronkelijke kleur | Rood |
Gewicht | 945 kg |
Trekgewicht max | - |
Trekgewicht onger. | - |
Aanbieder
Extra informatie
Modeljaar: 2023
GVW: 1.280 kg
Aantal eigenaren: 1
Motorrijtuigenbelasting: geen
LANCIA FULVIA SPORT 1600 ZAGATO 1972
• Body-off gerestaureerd met behoud originele componenten
• Technisch volledig gereviseerd
• Matching numbers
• Origineel 82.000 km
• Elektrische raambediening
• Originele en complete gereedschapsset
• Tweede eigenaar
Body-off gerestaureerde, technisch gereviseerde en goed onderhouden Lancia Fulvia Sport
1600 Zagato uit 1972 met matching numbers, originele km-stand van 82.000 en al bijna 25
jaar in bezit van tweede eigenaar.
De sportieve Lancia kwam eind jaren negentig naar Nederland en behoorde oorspronkelijk
toe aan de eigenaresse van een lokale Zwitserse bioscoop. De huidige eigenaar, een Lancia-liefhebber, kocht de auto in rijdende conditie. In 2005 is de auto voor restauratie volledig uit
elkaar geweest. Carrosserie en bodemplaat waren in zeer goede conditie, panelen zijn waar
nodig hersteld. Zoveel mogelijk originele technische componenten zijn behouden, zoals
ophanging, versnellingsbak en differentieel, allemaal nog in uitstekende staat omdat de auto
tot dan toe maar 68.000 km op de teller had. De onderdelen zijn ge-poedercoat en van
nieuwe rubbers voorzien, schokbrekers zijn vernieuwd. Het originele skai interieur was in
goede staat en er is besloten het fraaie patina te bewaren.
In 2011 is de 1600-motor gereviseerd, waarbij onder meer de zuigers zijn vernieuwd,
kleppen, tuimelaars en nokkenassen (naar fabrieksspecificatie), uitlaatspruitstuk,
krukaslagers, drijfstanglagers en waterpomp. De kop is geschikt gemaakt voor loodvrije
benzine. Bovendien werd een nieuwe brandstoftank geplaatst en is de stuurinrichting
gereviseerd. De originele Solex C42 DDHF-carburateurs zijn gereviseerd bij
Vergaserwerkstatt in Duitsland en zijn nu gasdicht en slijtvast dankzij hardverchroomde en
geslepen gasklep-assen.
De raamrubbers zijn nog steeds origineel, evenals de bumpers, de verlichting (waaronder de
Biode-koplampen), de elektrisch bedienbare ramen, de – zeldzame en gezochte – 14-inch
lichtmetalen wielen en het stalen reservewiel. Alle klokken en meters werken. De originele
en complete gereedschapsset is nog bij de auto aanwezig.
Van de Lancia Fulvia Sport Zagato van het gewilde 1600-type zijn slechts 800 exemplaren
gebouwd, waarvan omstreeks 250 exemplaren volgens register zijn behouden gebleven.
Sinds zijn komst naar Nederland is de auto altijd droog gestald geweest en met regen is er niet mee gereden. Deze zeldzame
Lancia is een prachtig voorbeeld van restauratie met behoud van authenticiteit.
In consignatie aangenomen.
LANCIA FULVIA SPORT 1600 ZAGATO 1972
• Body-off restoration retaining original components
• Technically fully overhauled
• electrically operated windows
• Matching numbers
• Originally 82,000 kms (51,250 miles)
• Second owner from new
• Body-off restored and technically overhauled 1972 Lancia Fulvia Sport 1600 Zagato,
• matching numbers, 82,000 kms (51,250 miles) and in current, second ownership for nearly 25 years.
This sporty Lancia originally belonged to a Swiss lady who co-owned a village cinema. In 1999
the present owner, a Lancia enthusiast, bought the car in running condition and imported it
to The Netherlands. Five years later he had it fully restored. Bodywork and chassis turned
out to be in excellent condition and only some minor panel work was carried out before it
was resprayed. Technical components such as gearbox, differential and suspension were all
in very good condition due to the low mileage (68,000 km, 42,500 miles at the time) and
were re-installed after checking, cleaning and powder coating. Rubbers were renewed and
new shock absorbers were fitted. The original interior was still in good shape and has been
cleaned only to retain the beautiful patina.
The 1600-engine has been fully overhauled in 2011. Pistons, valves, rockers, camshafts,
exhaust manifold, crankshaft bearings, con-rod bearings and water pump were all renewed.
The cylinder head has been uprated to unleaded fuel, a new fuel tank was installed and the
steering was renovated. The original Solex C42 DDHF-carbs have been overhauled by
Vergaserwerkstatt in Germany as a result of which they are now gas-tight and wear resistant.
The window seals are still original, as are the bumpers, lighting (including the Biode-headlamps), electric windows, the – rare and sought-after – 14-inch light alloy wheels and
the steel spare wheel. All the gauges are in working order. The original and complete toolkit
is still with the car.
Only 800 examples of the Sport 1600-model were made, some +250 are known to have survived.
This makes them very sought-after, especially examples in such a good and well-cared-for
condition as this one. The present owner has always stored it in a heated garage and never
drove it in the rain. This rare Lancia is an excellent example of a comprehensive restoration
with respect for the authentic ‘feel’.
Selling the car for a customer, long time owner
Hoeveel kost een Lancia Fulvia verzekering?
Check nu wat de autoverzekering gaat kosten.