Ferrari 365 - GT BB | Cerificate | Perfect Maintenance | One of 299
Algemeen
Prijs | € 389.500 |
Bouwjaar | 1976 |
Kilometerstand | 67.727 km |
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Handgeschakeld |
Aantal versnellingen | - |
APK | Ja, tot 28 juni 2025 |
BTW auto | Nee, marge |
Kenteken | - |
Datum deel 1 | 03-06-1976 (import) |
Belasting | Geen, belastingvrij |
Motorvermogen | - |
Aantal deuren | 4-deurs |
Aantal zitplaatsen | - |
Aantal cilinders | 12-cilinder |
Cilinderinhoud | - |
Energielabel | - |
Carrosserie | Coupé |
Kleur | Grijs (Metallic) |
Oorspronkelijke kleur | Grijs metallic |
Gewicht | 1520 kg |
Trekgewicht max | - |
Trekgewicht onger. | - |
Aanbieder
Opties & accessoires
- Lederenbekleding
Extra informatie
Modeljaar: 2024
Interieurkleur: Zwart
Emissieklasse: Euro 0
Onderhoudsboekjes: Aanwezig
Aantal eigenaren: 3
Aantal sleutels: 2
Motorrijtuigenbelasting: geen
Ferrari 365 GT BB
Hij moest de legendarische Ferrari 365 GT/4 “Daytona” doen vergeten, maar was van zichzelf dusdanig bijzonder dat hij de verwijzing “365” eigenlijk helemaal niet nodig had. De 1e serie Berlinetta Boxers – kortweg Ferrari 365 GT4 BB, bleek meteen ook de meest zeldzame: wereldwijd zijn slechts 299 links gestuurde versies geleverd. De auto werd ontwikkeld om krachtpaters als de Miura en Countach van eeuwig rivaal Lamborghini het Ferrari vuur aan de schenen te leggen. Onze Italiaanse volbloed is ook daadwerkelijk Italiaans aangezien de 1e aflevering in Milaan plaatsvond. Desondanks staat de Berlinetta Boxer al sinds 2002 op de Nederlandse radar. Het onderhoud is altijd uiterst punctueel uitgevoerd, de historie zeer compleet én aantoonbaar. Het officiële Ferrari Classiche Certificat dateert uit 2022, ter bevestiging dat de geweldige conditie van deze klassieker hartstikke actueel is.
Historie
De meeste mensen kennen de Berlinetta Boxer vooral als 512 BB(i). Het oer-model is echter veel puurder, zeldzamer en dus ook kostbaarder. Onbekend maakt niet onbemind; zo getuigde onze gewaardeerde Prins klant van wie wij dit meesterwerk in 2022 mochten overnemen. In 2002 voegde hij deze 365 BB toe aan zijn indrukwekkende Ferrari collectie. Echter, niet voordat hij de auto uitgebreid had laten keuren bij een officieel dealer. Aansluitend is de Berlinetta Boxer altijd perfect onderhouden bij een Ferrari specialist. In 2019 zijn de riemen vervangen bij een kilometerstand van 61.500. Inmiddels staat er nog geen 5.000 km meer op de klok. Facturen en boekjes zijn inbegrepen, om het verhaal achter deze unieke Ferrari 365 GT4 BB verder te kunnen onderschrijven. Een verhaal dat op 7 juni 1976 begon, toen één van de laatste 5 gebouwde Boxers nieuw werd geleverd door de dealer in Milaan, aan een klant uit Como, Lombardije. In 2022 verkochten we deze unieke BB aan een liefhebber, van wie we hem nu weer mochten inruilen. Tja, ruimtegebrek.
Exterieur
Het is geen uitzondering dat ze in Maranello auto’s fabriceren voorzien van een middenmotor. Maar dit is niet altijd zo geweest. Sterker nog, de 365 GT4 BB was een absolute trendsetter. Voor het eerst in de geschiedenis van het merk verdween een V12-motor naar een plek achter de stoelen in plaats van ervoor. Daarmee brak Ferrari met een belangrijke traditie. Maar ze moesten ook wel, want de autosport evolueerde en bovendien lag er concurrentie op de loer bij de straatauto’s. Qua design bleef het merk met het steigerende paard gelukkig trouw aan haar eigen filosofie. Immers, net als voorganger Daytona, werd ook de Berlinetta Boxer getekend door ontwerpmeester Leonardo Fioravanti. In dienst van Pininfarina gaf hij de “BB” ongelooflijk veel schoonheid en scherpte. Karakteristiek zijn natuurlijk de luchtroosters in het front, de two-tone carrosserie (in dit geval zwart met grijs) en de rechthoekige koplampen achter oranje glas. De 365 GT4 versie onderscheidt zich van de andere Berlinetta Boxers aan de hand van 3 afzonderlijke achterlichtunits per zijde en evenveel uitlaateindstukken. De latere 512 moet het met 2 per kant doen. Grote afwezige zijn de NACA air ducts opzij.
Interieur
De Ferrari 365 GT4 BB werd puur ontworpen om te presteren. En dan met name op het circuit. Dat performance het uitgangspunt was, valt eenvoudig te herleiden uit de doelgerichte afwerking van het interieur. Een functionele indeling en lichtgewicht materialen bepalen de sfeer aan boord van de iconische Ferrari. De patches in de Nero lederen stoelen kennen we nog van voorganger Daytona. Hetzelfde geldt voor de schakelaars en sleuven in de tunnelconsole. Waarom Ferrari zich zo heeft laten beïnvloeden door de stijl van het vorige 365 model? Het ultieme streven was om een middenmotor configuratie te creëren die net zo lekker op het netvlies lag als de legendarische GT. Een ware schoonheid uit de categorie Brigitte Bardot. En hier ontrafelt het geheim achter de naamvoering van de BB…
Techniek & performance
Kenners weten het namelijk: de Ferrari V12 achterin de 365 GT4 is in wezen geen boxermotor, maar aan 12-cilinder onder een hoek van 180° geplaatst – ook wel “flat 12” genoemd. Formule 1-legende Niki Lauda had reeds ervaring met het blok in zijn F1-bolide, maar voor het eerst in de geschiedenis paste Ferrari de V12-middenmotor (weliswaar in de breedte gemonteerd) ook toe in een straatlegale racer. In de “BB” kreeg die een inhoud van 4,4 liter, goed voor een maximum vermogen van 380 pk op de achterwielen. Ook het karakter van de Ferrari V12 deed denken aan dat van de koningsklasse uit de autosport, verwijzend naar de ongekend hoge rotatie. Dus hoe krachtig zijn opvolgers ook waren, niet één model was zo puur als de 1e serie Brigitte – ahum, Berlinetta Boxers…
Met hartelijke groet,
team Prins
Hoeveel kost een Ferrari 365 verzekering?
Check nu wat de autoverzekering gaat kosten.