Let op! Geld lenen kost geld
Ferrari 308 - GTB Vetroresina European version, very original, stunning condition - AutoWereld.nl
 
€ 199.500
96.861 km

Algemeen

Prijs € 199.500
Bouwjaar 1976
Kilometerstand 96.861 km
Brandstof Benzine
Transmissie Handgeschakeld
Aantal versnellingen 5
APK -
BTW auto Nee, marge
Kenteken FE-91-23
Datum deel 1 -
Belasting Geen, belastingvrij
Motorvermogen -
Aantal deuren 2-deurs
Aantal zitplaatsen -
Aantal cilinders -
Cilinderinhoud -
Energielabel -
Carrosserie Coupé
Kleur Geel
Oorspronkelijke kleur Geel
Gewicht -
Trekgewicht max -
Trekgewicht onger. -

Aanbieder

Gallery Aaldering
Arnhemsestraat 47

6971AP Brummen

0575564055

www.gallery-aaldering.com

Opties & accessoires

Comfort
  • Lederenbekleding

Extra informatie

Interieurkleur: Zwart
Motorrijtuigenbelasting: geen

De 308 wordt door velen beschouwd als een van Ferrari's grootste productie- en stylingtriomfen. De originele 308 GTB die in 1975 wordt uitgebracht, is de eerste productie-Ferrari met een carrosserie van glasvezel, exclusief de motorkap die van aluminium is. De 308 GTB is de directe opvolger van de Dino 246 GT en liefhebbers van dat model prijzen de luchtinlaten, dubbele achterlichten en holle achterruit die doen denken aan de voorganger.

Het gaat hier dus om een vroeg exemplaar van de 308 GTB en de kenner weet dan al genoeg: de gehele carrosserie is van fiberglas, met glasvezelversterkt kunststof dus. Mocht u denken dat de hoofdreden gewichtsbesparing is dan moeten we u teleurstellen. De verkopen van de 308 GT4 Dino, die twee jaar eerder is gepresenteerd, vallen enigszins tegen en Ferrari wil extra haast maken om de 246-opvolger op de markt te brengen. Het is sneller en gemakkelijker om mallen te maken voor glasvezelconstructies dan matrijzen voor metaalpersen. Bovendien is Lotus al jaren met succes bezig het gewicht van hun productiesportwagens te verminderen met behulp van glasvezelcarrosserieën. Kortom: in 1975 staat de kunststof 308 GTB, eerder dan gepland, op de Autosalon van Parijs.
De 308 GTB Vetroresina wordt amper twee jaar gebouwd, met maar zo'n 800 geproduceerde exemplaren als gevolg. In 1977 begint Ferrari met de productie van de stalen 308 GTB en wordt de Vetroresina decennialang gezien als inferieure versie. De passingen zijn net wat minder strak dan met staal en reparaties bij schade zijn veel lastiger te doen dan bij een stalen 308. Inmiddels is de bij Carrozzeria Scaglietti gebouwde 308 Vetroresina 'the one to have', met het lichtere gewicht (1.050 kg versus 1.200 kg), de geweldige carburateurmotor en lage productieaantallen als belangrijkste redenen.

Deze gele 308 GTB wordt nieuw afgeleverd aan de heer Biaggi in Zwitserland op 6 oktober 1976. Bij de dealer waar hij de auto koopt wordt de auto nog vele jaren onderhouden, getuige de stempels in het originele boekje, dat net als het originele instructieboek bij de auto aanwezig is. De auto verblijft lang in Zwitserland verhuist uiteindelijk naar Duitsland. Aldaar wordt de auto fantastisch bijgehouden, een recente factuur laat zien dat er nog zeer groot onderhoud is gepleegd en er niet bespaard is op de kosten.
Het resultaat is een waanzinnig mooie en originele 308 GTB van het tweede productiejaar. De staat van de kunststof carrosserie staat de auto fantastisch, slechts weinig GTB's werden afgeleverd in deze kleur. Passingen zijn zoals ze horen te zijn bij een vroege Vetroresina, iets dat wijst op de afwezigheid van een schadeverleden. De carrosserie mag dan niet kunnen roesten, dat wil niet zeggen dat de delen die uit het zicht zitten dat niet kunnen: gelukkig hebben we goed nieuws, ook de onderzijde is geheel roestvrij en in zeer gezonde conditie.

Het interieur is volledig origineel. En waar dat soms betekent dat er iets te veel gebruikssporen aanwezig zijn laat dit interieur zien dat dat niet hoeft. De bestuurder en soms passagier zijn alle 96.861 kilometers met beleid met de 308 omgegaan, waardoor het gehele interieur in een prachtige conditie verkeert. Het dashboard met prachtige Veglia-meters lijkt haast nieuw. Iets dat ook geldt voor de radio, al doelen we daar vooral op het productiejaar. Die is indien gewenst natuurlijk snel gewisseld voor een uit de juiste periode, als u überhaupt al een radio aan boord wil.
De echte muziek komt namelijk uit de heerlijk mechanisch klinkende 2,9 liter grote V8 met dubbel bovenliggende nokkenassen. De motor is 'Matching Numbers' bij de auto. Het vermogen, 255 pk, gaat via een handgeschakelde versnellingsbak tussen de achterwielen naar de twee 245 mm brede achterbanden. De motor heeft, net als de rest van de auto, uitvoerig onderhoud gehad bij een specialist en is dus helemaal bij. De versnellingsbak laat zich fantastisch bedienen, middels de aluminium pookknop en het schakelpatroon dat typisch Ferrari is.

Deze 308 verkeert in een uitzonderlijk originele en gezonde conditie. In de geliefd geel en voorzien van de optionele 16” wielen is deze 308 GTB Vetroresina er een waarvan u niet snel een tweede zult aantreffen. Prijsverlaging van € 229.500,- naar €199.500,-

Hoeveel kost een Ferrari 308 verzekering?


Check nu wat de autoverzekering gaat kosten. Vergelijk hier alle verzekeringen
Meld een fout

Contact opnemen met Gallery Aaldering

Door gebruik te maken van onderstaande formulier wordt er een gratis account aangemaakt bij AutoWereld.nl. Door dit account aan te maken kunt u eenvoudiger communiceren met het autobedrijf. U kunt zich te allen tijde weer uitschrijven.

Laatst bekeken