Let op! Geld lenen kost geld
Ferrari 308 - GTB Vetroresina - Ferrari Classiche, Azzurro Metallizzato - AutoWereld.nl
 

Ferrari 308 - GTB Vetroresina - Classiche, Azzurro Metallizzato

01-1976, Benzine, Handgeschakeld, Coupé, Blauw
€ 199.500
10.393 km

Algemeen

Prijs € 199.500
Bouwjaar Januari 1976
Kilometerstand 10.393 km
Brandstof Benzine
Transmissie Handgeschakeld
Aantal versnellingen 5
APK Ja, tot 21 februari 2027
BTW auto Nee, marge
Kenteken 60-YD-16
Datum deel 1 01-01-1976 (import)
Topsnelheid -
Acceleratie -
Motorvermogen 188 kW (256 pk)
Aantal deuren 2-deurs
Aantal zitplaatsen 2
Aantal cilinders 8-cilinder
Cilinderinhoud 2927 cc
Energielabel -
Carrosserie Coupé
Kleur Blauw (Metallic)
Oorspronkelijke kleur Azzurro Metallizzato (licht blauw metall
Gewicht 1270 kg
Trekgewicht max -
Trekgewicht onger. -
Verbruik -
Introductiejaar juli 1979
Meer modelinformatie

Aanbieder

Carrosso Classic & Sportscars
Eekstraat 2

8375HN Oldemarkt

0625351515

www.carrosso.com

Opties & accessoires

Comfort
  • Airconditioning
  • Lederenbekleding

Extra informatie

Algemene informatie
Modelreeks: jul. 1976 - dec. 1982

Technische informatie
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Acceleratie (0-100): 6,2 s
Topsnelheid: 250 km/u
Wielbasis: 234 cm

Interieur
Interieurkleur: Bruin

Milieu
Emissieklasse: Euro 0

Historie
Onderhoudsboekjes: Aanwezig
Aantal eigenaren: 2

Financiële informatie
Motorrijtuigenbelasting: geen

= Aanvullende opties en accessoires =

- Verwarming

= Bijzonderheden =

See for information in English down below

Ferrari 308 Vetroresina 1976

• 'Ferrari Classiche' aanwezig
• Volledig teruggebracht in originele conditie
• 1 van 712 exemplaren geproduceerd
• Matching Numbers
• Europees geleverd
• Originele toolkit aanwezig en compleet
• Zeer zeldzame ‘Azzurro Metallizzato’ lakwerk
• 'Pelle Beige' interieur
• Voorzien van grote onderhoudsbeurt inclusief distributieriem bij Ferrari Kroymans in 2025

HISTORIE/DOCUMENTATIE
Vetroresina: Italiaans voor glasvezel. Het is de naam van de eerste serie van de Ferrari 308, waarvan slechts 712 exemplaren gebouwd zijn. Doordat de carrosserie van glasvezel is vervaardigd, is hij maar liefst 150 kg lichter dan de 'standaard' Ferrari 308. Een zeldzaamheid en daardoor kostbaar, expliciet dit exemplaar. De Ferrari beschikt over een 'Ferrari Classiche' certificaat (afgegeven in 2024): een onderzoeksrapport dat de authenticiteit van de Ferrari bewijst. Deze certificaten worden enkel afgegeven door Ferrari Classiche in Maranello. Alleen dit rapport is al een kunstwerk om te zien. Dit rapport spreekt voor zich: de Ferrari is volledig teruggebracht in originele staat. Bij de auto aanwezig zijn het originele instructieboekje, het serviceboekje en uitvoerige onderhoudsdocumentatie. De auto is sinds 2019 in Nederland geregistreerd.

EXTERIEUR
Wat dit exemplaar tamelijk uniek maakt, is de originele zeldzame kleursamenstelling: 'Azzurro Metallizzato' lichtblauw lakwerk met cognac lederen bekleding. Bijzonder smaakvol en zeldzaam. De auto is recent gerestaureerd waarbij het lakwerk professioneel nieuw is gespoten. De optische staat is dan ook uitmuntend. Tijdens de demontage en opbouw is de auto gecontroleerd op de originele glasvezel panelen door de fabrieksnummers op de achterkant van deze panelen af te lezen. Alle velgen zijn nog voorzien van de originele zwarte 7 1/2 x 14 Campagnolo letters die geëtst zijn op het magnesium. De ramen rondom zijn nog origineel en de originele “California” zijspiegel is nog aanwezig. Ook de onderzijde van de auto verkeert in topstaat.

INTERIEUR
Het 'Pelle Beige' interieur verkeert voor zover waarneembaar in zeer originele staat: de tapijten zijn enkel gereinigd en de dashboard rand is nog in goede staat. Ook het hemeltje verkeert in goede staat. Dit zijn indicatoren dat de auto over een lage kilometerstand beschikt. Alle knopjes en lampjes zijn werkend, iets wat minder vanzelfsprekend is bij de Vetroresina modellen. De stoelen zijn onbeschadigd. Een prettige cockpit met fraaie tellers, en verder voorzien van precies de luxe die niet overbodig is: airconditioning en elektrisch bedienbare ramen. Ook de airconditioning werkt naar behoren. Ook de kofferruimte aan de voorzijde is in nette staat. Bij de auto is nog de originele en complete reparatieset aanwezig.

TECHNISCH
De motorruimte is droog en toont de blinkende V8-motor, die origineel is. Ook de versnellingsbak is nog origineel, blijkt ook uit het 'Ferrari Classiche' rapport. In 2025 is een onderhoudsbeurt uitgevoerd bij de erkende Ferrari-dealer Kroymans voor een grote onderhoudsbeurt inclusief vervanging van de distributieriem en nieuwe APK (geldig tot februari 2027).Te merken valt dat de auto technisch goed onderhouden is, want hij rijdt en schakelt goed.

ALGEMENE INFORMATIE
De 308 was één van Ferrari zijn meest succesvolle modellen. Zo bekend, dat hij in 2004 op de 5e plek belandde van de “Top sportwagens van de jaren 70”. De auto is ontworpen door het Italiaanse Scaglietti. Het gaat hier om de eerste serie van de 308 GTB, die gebouwd is van 1975 tot halverwege 1977. Dankzij de glasvezel carrosserie weegt de 308 GTB Vetroresina slechts 1.050 kg, zo’n 150 kg minder dan de latere 308 GTB’s. Van deze eerste serie zijn maar 712 exemplaren gemaakt, waardoor dit de meest gewilde versie van de 308 GTB is. Ongeveer 400 exemplaren zijn links-gestuurd, waar slechts een zeer klein aantal in de door ons aangeboden lichtblauwe kleur. Waar de V8 middenmotor tegenwoordig onlosmakelijk is verbonden met Ferrari, was dit ten tijde van de 308 GTB nog een nieuw fenomeen. De V8 was nog maar kort daarvoor geïntroduceerd in de 308 GT4. De 2,9 liter V8 uit die auto vond ook zijn weg naar de 308 GTB. De motor bleef verder ongewijzigd, waardoor zowel de 308 GTB, net als de GT4, over 255 pk beschikt.

Een Vetroresina onderscheidt zich optisch van de reguliere 308 door:
- Achteruitrijlampen in de bumper in plaats van in de knipperlichten
- Op de A stijl zit een zwarte rand om de panelen te verbinden
- Het paneel tussen de achterlichten is recht en heeft geen uitsparing voor een kentekenplaat
- Altijd voorzien van een enkele uitlaat

Hoeveel kost een Ferrari 308 verzekering?


Check nu wat de autoverzekering gaat kosten. Vergelijk hier alle verzekeringen
Meld een fout

Contact opnemen met Carrosso Classic & Sportscars

Door gebruik te maken van onderstaande formulier wordt er een gratis account aangemaakt bij AutoWereld.nl. Door dit account aan te maken kunt u eenvoudiger communiceren met het autobedrijf. U kunt zich te allen tijde weer uitschrijven.

Laatst bekeken

Meer bekijken