Alfa Romeo GT - 1300 JUNIOR 2.0 Engine
Algemeen
Prijs | € 39.950 |
Bouwjaar | 1972 |
Kilometerstand | 89.899 km |
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Handgeschakeld |
Aantal versnellingen | 5 |
APK | - |
BTW auto | Nee, marge |
Kenteken | PM-06-05 |
Datum deel 1 | 01-10-1972 (import) |
Belasting | Geen, belastingvrij |
Motorvermogen | 95 kW (129 pk) |
Aantal deuren | 2-deurs |
Aantal zitplaatsen | 4 |
Aantal cilinders | 4-cilinder |
Cilinderinhoud | 1962 cc |
Energielabel | A |
Carrosserie | Coupé |
Kleur | Bruin |
Oorspronkelijke kleur | Bruin |
Gewicht | 970 kg |
Trekgewicht max | 800 kg |
Trekgewicht onger. | 535 kg |
Aanbieder
Opties & accessoires
- Lichtmetalenvelgen
Extra informatie
Algemene informatie
Modelreeks: 1963 - 1977
Modelcode: 105 115
Technische informatie
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Acceleratie (0-100): 8,7 s
Topsnelheid: 185 km/u
GVW: 1.360 kg
Interieur
Interieur: Beige, Stof
Milieu
Emissieklasse: Euro 0
Historie
Aantal eigenaren: 1
Financiële informatie
Motorrijtuigenbelasting: geen
= Aanvullende opties en accessoires =
Interieur
- Houten stuurwiel
Overige
- 5-versnellingsbak
- Verwarming
= Bijzonderheden =
See for information in English down below
Alfa Romeo GT 1300 Junior uit 1972, geüpgraded met krachtigere 2.0 liter motor
- nieuw geleverd in het zonnige Italië
- 2 liter motor met Weber 40 DCO1-carburateurs en 129 pk
- uitgevoerd in schitterende kleur 'Faggio'
- grotendeels gereviseerd/gerevitaliseerd
- lakwerk in uitmuntende staat
- nooit aan gelast, originele dorpels
- originele stoffen interieur (beige)
- voorzien van sportieve 'minilite' velgen met zo goed als nieuwe banden
Deze Alfa Romeo is op 1 oktober 1972 geleverd door de fabriek in Milaan aan de eerste Italiaanse eigenaar. Afkomstig uit Rome is de auto in 2020 geïmporteerd naar Nederland door de huidige eigenaar en in de afgelopen jaren extensief gereviseerd, gerevitaliseerd en herbouwd met oog op detail en originaliteit, om deze weer in topstaat te krijgen. Zo is de remmerij vernieuwd (alle remklauwen, blokken en schijven), net als de schokbrekers, spiraalveren en binnenschermen. De uitlaat is grotendeels vervangen en de wielophangingen zijn volledig nagelopen. Te zien is dat de auto afkomstig is uit een zonnig klimaat: de onderzijde verkeert in uitstekende staat, de dorpels zijn origineel en er is nooit aan de auto gelast. Ter bescherming is de onderzijde in PVC coating gespoten. Het chroomwerk is grotendeels vervangen of gepolijst. Het beige stoffen interieur is grotendeels origineel. Vloermatten, deurpanelen, bekleding achterin, het dashboard en de hemel zijn vernieuwd.
De 1300 GT had oorspronkelijk een 1.3 liter motor met slechts 89 pk. Regelmatig zijn exemplaren geüpgraded met een nieuwe krachtigere motor om beter aan te sluiten bij het sportieve imago van de auto. Zo ook bij dit exemplaar: de goedlopende 2 liter motor met Weber 40 DCO1-carburateurs levert 129 pk. In combinatie met het lage gewicht van ca. 970 kg accelereert de Alfa Romeo in ca. 8,7 seconden naar 100 km/u. Het ontwerp van Bertone is een lust voor het oog en de auto staat dan ook wel bekend als één van de mooiste 2+2 coupés ooit gebouwd. De handgeschakelde 5-versnellingsbak zorgt tezamen met achterwielaandrijving voor een ultieme rijervaring. Kortom: een échte, pure Alfa Romeo. Kunst om te zien en emotie om mee te rijden, prachtig uitgevoerd en gerevitaliseerd met gevoel voor originaliteit. Een toevoeging voor elke collectie en/of liefhebber.
Algemene informatie over de Alfa Romeo 1300 GT Junior
De Alfa Romeo 1300 GT Junior werd gebouwd van 1965 tot 1974 en was het instapmodel van de coupéserie van het merk. Dit model met een relatief kleine motor werd geïntroduceerd om - met name in Italië - een markt aan te boren waarin minder wegenbelasting betaald hoefde te worden. Het ontwerp kwam van de hand van topontwerper Bertone: met het robuust ogende front en strak getekende lijnen is het nog altijd een begeerd model. Op autosportgebied was en is de auto, al dan niet in een krachtigere uitvoering zeer succesvol. Met een lengte van ca. 4 meter en een gewicht van ca. 970 kg is de auto dan ook wendbaar en sportief. Het interieur is prachtig afgewerkt: fraaie verchroomde tellers, een houten dashboard en een kenmerkend 3-spaaks houten stuurwiel.
Alfa Romeo GT 1300 Junior from 1972, upgraded with more powerful 2.0-litre engine
- delivered new in sunny Italy
- 2-litre engine with Weber 40 DCO1 carburettors and 129 hp
- finished in stunning 'Faggio' colour
- largely overhauled/revitalised
- paintwork in excellent condition
- never welded, original sills
- original fabric interior (beige)
- fitted with sporty 'minilite' rims with as good as new tyres
This Alfa Romeo was delivered on 1 October 1972 from the Milan factory to its first Italian owner. Originating from Rome, the car was imported to the Netherlands by the current owner in 2020 and has been extensively overhauled, revitalised and rebuilt in recent years with an eye for detail and originality, to bring it back to top condition. For instance, the brakes have been renewed (all calipers, blocks and discs), as have the shock absorbers, coil springs and inner wings. The exhaust has been largely replaced and the suspension has been completely checked. It can be seen that the car comes from a sunny climate: the underbody is in excellent condition, the sills are original and the car has never been welded. For protection, the underside has been sprayed in PVC coating. Most of the chrome work has been replaced or polished. The beige fabric interior is largely original. Floor mats, door panels, rear upholstery, dashboard and headliner have been renewed.
The 1300 GT originally had a 1.3-litre engine with only 89 hp. Regularly, examples were upgraded with a new more powerful engine to better match the car's sporty image. Such was the case with this example: the well-run 2-litre engine with Weber 40 DCO1 carburettors produced 129 hp. Combined with the low weight of about 970 kg, the Alfa Romeo accelerates to 100 km/h in about 8.7 seconds. Bertone's design is pleasing to the eye and the car is well known as one of the most beautiful 2+2 coupes ever built. The 5-speed manual transmission, together with rear-wheel drive, ensures the ultimate driving experience. In short: a true, pure Alfa Romeo. Art to behold and emotion to drive, beautifully executed and revitalised with a sense of originality. An addition to any collection and/or enthusiast.
General information about the Alfa Romeo 1300 GT Junior
Built from 1965 to 1974, the Alfa Romeo 1300 GT Junior was the entry-level model of the brand's coupe series. This model with a relatively small engine was introduced to tap into a market - especially in Italy - where less road tax had to be paid. The design came from top designer Bertone: with its robust-looking front and cleanly drawn lines, it is still a coveted model. In motorsport, the car was and is very successful, whether in a more powerful version or not. With a length of about 4 metres and a weight of about 970 kg, the car is therefore agile and sporty. The interior is beautifully finished: beautiful chrome counters, a wooden dashboard and a distinctive 3-spoke wooden steering wheel.
Hoeveel kost een Alfa Romeo GT verzekering?
Check nu wat de autoverzekering gaat kosten.