Alfa Romeo Alfetta - GT 1.8
Algemeen
Prijs | € 29.500 |
Bouwjaar | 1976 |
Kilometerstand | 16.921 km |
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Handgeschakeld |
Aantal versnellingen | - |
APK | - |
BTW auto | Nee, marge |
Kenteken | - |
Datum deel 1 | 01-01-1976 |
Topsnelheid | - |
Acceleratie | - |
Motorvermogen | 104 kW (141 pk) |
Aantal deuren | 2-deurs |
Aantal zitplaatsen | - |
Aantal cilinders | 4-cilinder |
Cilinderinhoud | 1779 cc |
Energielabel | - |
Carrosserie | Sedan |
Kleur | Rood |
Oorspronkelijke kleur | Prugna |
Gewicht | 1066 kg |
Trekgewicht max | - |
Trekgewicht onger. | - |
Verbruik | - |
Introductiejaar | juli 1974 |
Meer modelinformatie |
Aanbieder
Extra informatie
Modelreeks: jul. 1974 - jul. 1977
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Interieur: Zwart, Skai
Onderhoudsboekjes: Aanwezig
Aantal sleutels: 2
Motorrijtuigenbelasting: geen
Alfa Romeo Alfetta GT 1.8 Prugna
Een Alfa Classic voor de kenners: deze prachtige Alfetta GT 1800 uit de vroege serie is een tamelijke zeldzaamheid. De kans dat u een tweede tegenkomt is vrij klein, laat staan in een mooie, pure conditie zoals dit exemplaar! Bovendien maakt de geschiedenis het een collectors item van de bovenste plank: origineel Italiaans geleverd en rechtstreeks afkomstig uit een Belgische Alfa Romeo verzameling. De voormalig eigenaar is een Alfist in hart en nieren. Dit verklaart tevens het perfecte onderhoud wat erop is uitgevoerd, plus het feit dat er nog regelmatig mee werd gereden. Behalve dat dit bijdroeg aan het plezier dat de bestuurder ervan had, hielp het om de klassieke Alfetta GT in topstaat te houden. En dan is de kleurstelling ook nog eens super origineel! Exclusief te bewonderen bij Prins.
Historie
In 1972 presenteerde Alfa Romeo de opvolger van de Berlina: een sterk aan de toenmalige Giulia verwante 4-deurs sportsedan. Twee jaar later werd de Alfetta line-up verder uitgebreid. Een nieuwe carrosserievariant met sterke fastback coupé invloeden werd GT 1800 gedoopt en bleek een waarachtige Gran Turismo: sportief zonder spartaans over te komen. Ideaal dus voor lange(re) alledaagse ritten. Het exemplaar op uw scherm stamt uit 1976, is oorspronkelijk in Italië op kenteken gezet en in de tussentijd uitstekend bewaard gebleven. In handen van een enthousiaste Belgische Alfa liefhebber en fanatieke autoverzamelaar is de GT de afgelopen jaren tot in perfecte verzorgd. Wie verder kijkt dan ‘alleen’ het fraaie koetswerk, ziet aan de kleinste hoekjes en naadjes onder de motorkap bijvoorbeeld dat werkelijk niets aan het toeval is overgelaten. Hier zit heel veel passie en liefde in!
Exterieur
De Alfa Romeo Alfetta GT 1.8 komt uit de koker van legendarisch designmeester Giugiaro. Hij schetste het vroege 1800 model, te herkennen aan het modelnaamopschrift rechtsboven op de achterklep en de tankklep die juist linksachter gepositioneerd is. Een unieke configuratie! De auberginekleurige Prugna lak verkeert in schitterende staat en maakt de Alfa GT zowaar nóg zeldzamer. Uiteraard is het karakteristieke silhouet op z’n Alfetta’s, inclusief coupé-daklijn die pas boven de achteras subtiel begint af te lopen en met een scherpe hoek nogal abrupt eindigt in een ‘afgeknotte’ achterkant. Giugiaro’s ontwerp liet bovendien een opvallend groot glasoppervlak toe aan de zijkanten. De Alfetta GT heeft een C-stijl als geen ander! Verder zorgt het stoere front voor herkenning met zijn markante opzet, zwarte grille naast de chromen Scudetto en dubbele ronde lichtunits per kant. De verstralers onder het chromen bumperwerk roept ouderwets fijne rallygevoelens op. Een zondagse toer kan inderdaad geen kwaad, maar persoonlijk zouden we deze beeldschone klassieker voor het ruigere werk lekker laten staan! Daar is ze simpelweg té mooi voor…
Interieur
Ook het zwart lederen interieur is om door een ringetje te halen. De keuze van Alfa Romeo om een groot deel van de analoge instrumenten naar het midden van het dashboard te verhuizen is lekker eigenwijs. Tegelijkertijd leggen de Italianen daarmee de sportieve ziel van de GT 1800 bloot, want de ogen van de bestuurder zijn hierdoor vooral gefocust op het toerental. De relatief vlakke voorruit gecombineerd met het riante glaswerk opzij voedt het idee in een tijdcapsule te zijn beland. De Alfetta is behoorlijk futuristisch gelijnd! Maar dan is daar het heerlijke houten stuurwiel met 3 grote spaken die vertellen dat u toch écht aan het roer zit van een regelrechte Alfa klassieker. Let ook op details zoals de chromen sierlijsten bovenlangs de portierbekleding en de groene Quadrifoglio sticker links op het dashboard. Zó ziet chique sportiviteit eruit!
Techniek & performance
De techniek van de Alfetta was destijds al net zo vooruitstrevend. De productie van de nieuwe Alfa Romeo ging namelijk gepaard met de introductie van een aan de achteras gemonteerde ’transaxle’ versnellingsbak/eindaandrijving. Dit knappe staaltje technologie maakte een bijna perfecte 50/50 gewichtsverdeling mogelijk. Weet u meteen waar die geweldige rijbalans in de achterwielaangedreven GT vandaan komt! De wendbaarheid en lichtvoetigheid komt vooral in bochten goed tot z’n recht, maar het is de 122 pk sterke 1.779 cc 4-cilinder Twin Cam motor die de rechte lijn snelheid uitstekend bewaakt. Anno 2025 is de Alfa Romeo Alfetta GT 1.8 nog altijd een vlotte verschijning met een even vlotte aandrijflijn. Geen wonder dat uw voorganger niet uitgespeeld raakte!
Met vriendelijke groet,
team Prins.
Hoeveel kost een Alfa Romeo Alfetta verzekering?
Check nu wat de autoverzekering gaat kosten.